من یک آینده‌پژوه هستم. یعنی با استفاده از تحقیقات کنونی در زمینه فناوری‌های نوظهور، آینده‌ای که قرار است در آن زندگی کنیم را تصور می‌کنم.

هنر پیش‌بینی و آینده‌پژوهی به همان اندازه که تصور می‌شود پیچیده و دشوار است. من بیشتر وقت خود را صرف تفکر، صحبت کردن و نوشتن در مورد آینده و فناوری‌های نوظهور می‌کنم. در طول یک روز ممکن است در حال سخنرانی در یک کنفرانس فناوری‌های نوظهور در ورشو، یا یک نشست سران جهان در لندن و یا مشغول مصاحبه در کانال دیسکاوری باشم. مهم این است که در هر وضعیتی یک مأموریت منحصر به فرد بر عهده من است و من می‌خواهم شما به دنیای آینده بیاندیشید.

زندگی ما در آینده چگونه خواهد بود؟ تکنولوژی‌های نوظهور چگونه زندگی، اقتصاد و کسب‌و‌کار ما را تغییر خواهند داد؟ آینده بسیار سریع‌تر از آنچه تصورش را می‌کنیم رخ خواهد داد، پس ما باید از همین امروز به فکر آن باشیم.
اجازه دهید به بررسی هفت تکنولوژی نوظهور کنونی که از نظر من دنیا را برای همیشه تغییر خواهند داد بپردازیم.‌

۱) معکوس‌سازی سنی

ما در سال ۲۰۲۵ شاهد ظهور معکوس کننده‌های بیولوژیکی حقیقی روند پیری خواهیم بود. هرچند که این تکنولوژی ممکن است بسیار گران‌قیمت، پیچیده و مخاطره‌آمیز باشد اما مطمئناً کسانی که دوست دارند به گذشته خود باز‌گردند خطرات آن را به جان خواهند خرید. با این که این مورد بیشتر به تکنولوژی‌های فیلم‌های علمی تخیلی شباهت دارد ولی امکان ساخته شدن آن از نظر علمی به اثبات رسیده و هم‌اکنون نیز آغاز شده است. در واقع بنا به تحقیقات منتشر شده در مجله Scientific Reports پروفسور چون ایچی هایاشی از دانشگاه تسکویا ژاپن توانسته است توسط "فعال و غیرفعال کردن" عملکرد میتوکندری، به معکوس‌سازی روند پیری در خط سلولی انسانی دست یابد.

همچنین مطالعات دیگری که در مجله CELL reports منتشر شده است بیان می‌کند که محققان استرالیایی و آمریکایی با موفقیت توانسته‌اند روند معکوس‌سازی سنی را در عضلات موش‌ها به انجام برسانند. آن‌ها دریافتند که افزایش NAD+ هسته‌ای در موش‌های پیر باعث معکوس‌سازی سیدوهایپوکسیا و ایجاد اختلال در روند سوخت‌و‌ساز آن‌ها می‌شود. محققان با دادن ترکیبی به نام نیکوتین آدنین دی نوکلئوتید (NAD) به موش‌ها به مدت یک هفته، مشاهده کردند که شاخص سن موش‌ها از دو سال به شش ماه بازگردانده شد. این فرآیند مانند بازگرداندن یک انسان ۶۰ ساله به ۲۰ سالگی‌ است!

فرهنگ ما چگونه با معکوس‌سازی سن کنار خواهد آمد؟ آیا ما برای کسانی که توانایی معکوس‌سازی سن را خواهند داشت محدودیتی ایجاد خواهیم کرد؟ آیا ما جنایتکاران را از این تکنولوژی منع خواهیم کرد؟ این‌ها بخشی از سؤالاتی است که در آینده‌ای بسیار پیچیده‌ای که پیش روی ما هستند و ما با آن‌ها مواجه خواهیم شد. آنچه که مسلم است این است که معکوس‌سازی روند سنی قطعاً به وقوع خواهد پیوست و نژاد و جهان ما را برای همیشه تغییر خواهد داد. 

۲) هوش مصنوعی عمومی

روبات‌ها به سرعت در حال پیشرفت و گرفتن شغل شما هستند. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۵ تعداد روبات‌های صنعتی فروخته شده به ۲۰۷ هزار عدد برسد و این تنها آغاز کار است. ممکن است تا سال آینده شاهد حضور ربات‌هایی مانند Care-o-bot 4 و Softbank’s Pepper در خانه‌ها، ادارات و هتل‌ها باشیم. این روبات‌ها مربیان، دستیاران و کارمند‌ان شخصی ما خواهند بود.

آمازون یک دستیار هوش مصنوعی به نام اکو (ECHO) معرفی کرده که می‌تواند به طور کامل جایگزین دستیار‌های انسانی شود. هم‌اکنون نیز ربات‌ها و سیستم‌های خودکاری وجود دارند که می‌توانند پیتزا درست کنند، نوشیدنی حاضر کنند، اخبار و مقالات را بنویسند، با اسکن چهره بیماری‌های ما را تشخیص دهند و حتی رانندگی کنند. تا سال ۲۰۲۰ ما شاهد حضور هوش‌های مصنوعی در کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و هتل‌های سراسر جهان خواهیم بود.

۳) مزارع صورتی عمودی

ما در حال ورود به عصر تکنو کشاورزی هستیم. علم کشاورزی روش‌های تولید محصولات ما را به کلی متحول کرده است. روبات‌ها و سیستم‌های خودکار به کمک ما آمده‌اند و در فرآیند کاشت و جمع‌آوری محصولات نقش مهمی را ایفا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین فناوری‌ها در این زمینه چیزی است که من به آن لقب "مزارع صورتی عمودی" را داده‌ام. این فناوری برای همیشه صنایع غذایی را تمرکز زدایی خواهد کرد.

طبق پیش‌بینی سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۲۵، ۸۰٪ از جمعیت کره‌ی زمین را شهر‌نشینان تشکیل خواهند داد. از طرفی تغییرات آب‌و‌هوایی، کشاورزی سنتی را مشکل ساخته و باعث کاهش تولیدات مواد غذایی شده است. بنابراین ما برای تأمین مواد‌غذایی جمعیت شهری به سیستم‌های کارآمد‌تری نیاز خواهیم داشت. خوشبختانه چند شرکت در سرتاسر جهان در حال تولید مواد غذایی توسط مزارع صورتی عمودی هستند و نتایج قابل توجهی را نیز به دست آورده‌اند.

مزارع عمودی صورتی در محفظه‌هایی بسته با آب‌و‌هوای تحت کنترل و به کمک چراغ‌های LED آبی و قرمز به تولید محصولات ارگانیک و بدون آفت می‌پردازند. همچنین این مزارع به آب و انرژی کمتری نیاز دارند و این امکان را برای همگان مهیا می‌کنند که در هر فصلی از سال و در هر آب‌و‌هوایی محصولات غذایی مورد نیازشان را در زیرزمین و خانه‌هایشان پرورش دهند.

مواد غذایی که به شیوه سنتی در فضای آزاد تولید می‌شوند در معرض تابش طیف کامل نور قرار گیرند. این طیف از رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش تشکیل شده است. اما امروزه علم کشاورزی ثابت می‌کند که رنگ‌های نارنجی، زرد، سبز و بنفش موجود در این طیف برای رشد گیاهان ضروری نیستند و تنها رنگ‌های آبی و قرمز برای پرورش آن‌ها کفایت می‌کند. لامپ‌های LED بسیار مؤثر‌تر و خنک‌تر از سایر لامپ‌هایی هستند که امروزه در اکثر گلخانه‌ها و فضا‌های بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین هزینه لامپ‌های LED نیز در حال کاهش است، به طوری‌که شرکت‌های بسیاری در حال سرمایه‌گذاری بر روی این فناوری هستند. سرعت تغییرات این فناوری را می‌توان با انقلاب ماشین‌های خورشیدی و برقی مقایسه کرد. ممکن است تا سال ۲۰۲۵ شاهد حضور مزارع صورتی عمودی عظیمی در بیشتر شهر‌ها در اقصی نقاط جهان باشیم. حتی ممکن است در آینده ابعاد کوچک‌تری از این مزارع را در خانه‌هایمان نیز داشته باشیم.

۴) فرابشریت

تا سال ۲۰۳۵ ابر‌انسان‌ها تمام جامعه را فرا خواهند گرفت، حتی اگر اکثر مردم این موضوع را در مورد خودشان انکار کنند. اگر تعریف ما از ابرانسانیت هر پیشرفت ژنتیکی و بهبود انسانی باشد، پس هم‌اکنون نیز تعداد ابر‌انسان‌ها به طور تصاعدی در حال افزایش است. بنا به گزارش آژانس مخابراتی سازمان ملل متحد حدود ۶ میلیارد نفر از گوشی‌های همراه استفاده می‌کنند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که تکنولوژی تا چه حد زیادی با زندگی ما در هم آمیخته است.

هرچه هزینه‌های پیشرفت‌های بیولوژیکی کاهش یابد افراد بیشتری تبدیل به ابر‌انسان خواهند شد. تکنولوژی‌هایی مانند ایمپلنت‌های دیجیتالی، ارتقا استخوان‌بندی خارجی که توسط ذهن کنترل می‌شود، قرص‌های معکوس‌ساز روند پیری، کاشت مغز‌های ابر‌هوشمند و پیشرفت‌های عضلات مصنوعی، همه و همه مسیر تکامل ما را به سمت ابرانسانیت هموار‌تر خواهند کرد.

جایگزینی ترمیم مفاصل، ایمپلنت‌های ستون فقرات، ایمپلنت‌های قلبی و عروقی، کاشت دندان، ایمپلنت سینه و لنز‌های داخلی تنها بخش‌هایی از فرآیند تکامل بیولوژیکی انسان به سمت گونه‌ی جدید ابر‌انسان‌ها هستند.

۵) لباس‌های هوشمند

با پدید آمدن البسه‌ی کامپیوتری یا به اصطلاح "لباس‌های هوشمند" ، گوشی‌های هوشمند جایگاه خود را به عنوان ابزار سمعی و بصری برای برقرای ارتباطی با کیفیت بالا در دنیای دیجیتال از دست خواهند داد. دنیای دیجیتال مستقیماً پیش چشم ما و بسیار زیباتر از گذشته نمایش داده خواهد شد. مرکز فناوری‌های مایکروسیستمی دانشگاه گنت بلژیک اخیراً به توسعه‌ی یک صفحه نمایش کروی خمیده LCD پرداخته که می‌تواند بر روی لنز‌های چشمی تعبیه شود. این فناوری به کلیه‌ی لنز‌ها این امکان را می‌بخشد که به نمایش اطلاعات بپردازند.

فناوری‌های دیگری مانند عینک‌های هوشمند، هدست‌های VR و ساعت اپل، آغازی برای رسیدن به لنز‌های هوشمند بودند. فناوری‌های پوشیدنی به شدت در حال رشد هستند. عینک‌های افزونه‌ای هوشمند جدید مانند عینک گوگل، رکون‌جت، متا‌پرو و Vuzix M100 هوشمند فقط آغازگر این مسیر هستند.

اخیراً از طرف Kickstarter بیش از یک میلیون دلار بودجه برای عینک‌های افزونه‌ای سه‌بعدی CastAR تعلق گرفت و این در حالی است که هدف آن‌ها تنها چهارصد هزار دلار بود. شرکت‌های تولید کننده فناوری برای باقی ماندن در کورس رقابت باید تولید دستگاه‌های دستی را کنار بگذارند، چرا که بازار‌های آینده آماده استقبال از ویژن‌های هوشمند خواهد بود.

در آینده نزدیک هر سوالی درباره واقعیت یک سوال بی‌ربط خواهد بود. ما این امکان را خواهیم داشت که واقعیت خودمان را با استفاده از دسته‌ای از مکتب‌های فناوری که تنها قادر به دیدن اطلاعات حقیقی هستند، بسازیم. تمامی اطلاعات بی‌وقفه در افزونه‌های بصری آینده مقابل چشم ما خواهند بود.

۶) ذخیره آب اتمسفری

امروزه کالیفرنیا و بخش‌هایی از جنوب غربی ایالات متحده دچار خشکسالی بی‌سابقه‌ای شده اند. ادامه‌ی این روند خشکسالی می‌تواند به ناپایداری سیستم‌های کشاورزی جهانی بیانجامد.

این را نیز در نظر داشته باشید که کالیفرنیا و آریزونا حدود ۹۸٪ از کاهو‌های صادراتی آمریکا را تأمین می‌کنند. اما خوشبختانه جهانی که ما اکنون در آن زندگی می‌کنیم پر از نو‌آوری‌های خارق‌العاده است که می‌توانند به مقابله با این خشکسالی بپردازند.

یک تکنولوژی نوظهور به نام "ذخیره آب اتمسفری" می‌تواند کالیفرنیا و دیگر نقاط جهان را از خشکسالی شدید نجات دهد و چشم‌انداز تکنو‌کشاورزی را برای همیشه تغییر دهد.

۸۰٪ منابع آبی کالیفرنیا صرف کشاورزی سنتی در این ایالت می‌شود. بنا به دایرة‌المعارف منابع کشاورزی کالیفرنیا در سال ۲۰۰۹، ایالت کالفرنیا ۹۹٪ از بادام، کنگر‌فرنگی و گردو، ۹۷٪ کیوی، زرد‌آلو و آلو، ۹۶٪ انجیر، زیتون و شلیل، ۹۵٪ کرفس و سیر، ۸۸٪ توت‌فرنگی و لیمو، ۷۴٪ از هلو، ۶۹٪ از هویج، ۶۲٪ از نارنگی و بسیاری دیگر از محصولات ایالات متحده را تولید می‌کند.

امروزه کشور‌های متعددی در سرتاسر جهان با استفاده از تکنولوژی ذخیره‌ی آب اتمسفری به حل مشکل خشکسالی پرداخته‌اند. رویکرد فناوری هر کدام از این شرکت‌ها  با یکدیگر متفاوت است اما ترکیبی از همه‌ی آن‌ها می‌تواند مناطقی که از کمبود آب رنج می‌برند را کاهش دهد. 

یکی از اساسی‌ترین و در‌ دسترس‌ترین روش‌های ذخیره‌ی آب اتمسفری، استفاده از میکرو‌شبکه‌ها است. این میکرو‌شبکه‌ها، آب‌هایی را که در مجموعه‌ای از مخازن تخلیه شده‌اند جمع‌آوری می‌کنند. این آب شیرین می‌تواند ذخیره شود و یا جهت تأمین آب مورد نیاز خانه‌ها و مزارع به مصرف برسد.

در حال حاضر شرکتی به نام FogQuest موفق شده است که با استفاده از شبکه‌های میکرو یا به اصطلاح "جمع‌کننده مه" به ذخیره آب اتمسفری در مناطقی مانند اتیوپی، گواتمالا، نپال، شیلی و مراکش بپردازد. آیا مردم به استفاده از این تکنولوژی روی خواهند آورد یا برای یافتن آب همچنان به حفاری زمین‌هایی مشغول خواهند شد که شاید اصلاً آبی در آن‌ها وجود نداشته باشد؟

۷) چاپگر‌های سه‌بعدی

در حال حاضر ما پرینتر‌های سه‌بعدی‌ داریم که می‌توانند لباس، تخته مدار، اثاثیه، خانه و حتی شکلات چاپ کنند. شرکتی به نام BigRep یک پرینتر سه‌بعدی به نام BigRep ONE.2 طراحی کرده که طراحان را قادر می‌سازد که در یک نوبت چاپ یک مجموعه کامل میز و صندلی و یا میز‌های قهوه خوری را ایجاد کنند. بنابراین شما می‌توانید با خرید یک پرینتر سه‌بعدی مبلمان خانگی دلخواه‌تان را چاپ کنید.

چند تن از طراحان مد از جمله آیرس ون‌هرپن، برایان اونکیانسکی، فرانسیس بایتونتی، مادلین گنون و دنیل ویدریگ همگی قدم‌های استواری در جنبش مد چاپگر‌های سه‌بعدی برداشتند. این طرح‌های پیشرو ممکن است برای مشتریان عادی مناسب نباشند. پس برای طراحی یک تی‌شرت ساده چه باید کرد؟ خوشبختانه یک چاپگر جدید به نام ELECTROLOOM امکان چاپ این مورد را نیز فراهم کرده است. این پرینتر ممکن است برخی از خرده‌فروشی‌های بزرگ را از کار برکنار کند. الکترولوم به همگان این امکان را می‌دهد تا پارچه‌هایی با طرح دلخواه خود را بر حسب نیازشان تولید کنند.

در مرحله بعد شاهد خودروهایی خواهیم بود که با چاپگر‌های سه‌بعدی تولید شده‌اند. بله خودرو‌ها! اخیراً کمپانی Divergent Microfactories اولین خودرو با عملکرد مناسب به نام Blade را توسط چاپگر‌های سه‌بعدی تولید کرد. وزن شاسی این خودرو ۶۱ پوند و سرعت آن ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت در ۲.۲ ثانیه است و همچنین از یک موتور دوگانه‌سوز ۴ سیلندری با قدرت ۷۰۰ اسب بخار بهره می‌جوید.

این‌ها تنها هفت نمونه از فناوری‌های نوظهوری بودند که من به بررسی آن‌ها می‌پردازم. من لیستی از صد‌ها فناوری که دنیا را برای همیشه تغییر خواهند داد تهیه کرده‌ام. هرچند که بعضی از آن‌ها کاملاً تخیلی و محال به نظر می‌رسند ولی من ایمان دارم که همه آن‌ها روزی واقعی خواهند بود. آیا ما آماده رویارویی با معکوس‌ساز‌های روند پیری، روبات‌های خود‌تکثیر با هوش مصنوعی و جهانی پر از شگفتی هستیم؟ امیدوارم که جواب این سوال مثبت باشد.