وارد محیط کار که می‌شوی سعی می‌کنی لبخند به لب داشته باشی، تمام تلاشت را می‌کنی ولی نتیجه مطلوبی نمی‌گیری. در محیط کار اگر مشکلی پیش بیاید مقصر شناخته می‌شوی...

اکثر زنان مشغول در حوزه تکنولوژی هر روز با تبعیض جنسیتی سروکله می‌زنند و همین تلاش برای لایق نشان دادن خود سرانجام آن‌ها را خسته می‌کند تا اینکه درنهایت کنار می‌کشند.

این گونه مشکلات نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اروپایی و آمریکا نیز وجود دارد. در کشورهای دیگر وب‌سایت‌ها و سازمان‌های زیادی در جهت برداشتن این سد برای ورود بانوان به حوزه تکنولوژی تلاش می‌کنند ولی این نوع سازمان‌ها در ایران چندان دیده نشده‌اند.

کِیران اشنایدر(Kieran Snyder) نویسنده و موسس تکسیتو (texito) با ۷۱۶ نفر از زنانی که از حوزه تکنولوژی خارج‌شده‌اند مصاحبه کرده است یکی از زنان دلیل استعفای خود را این‌گونه عنوان می‌کند:

من عاشق کد نویسی‌ام. به مدت ۲۰ سال در حوزه تکنولوژی کارکرده‌ام و مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر دارم. کار کردن به‌عنوان تنها زن فعال در این زمینه روی پروژه‌های مختلف اذیتم می‌کرد. اصلاً مهم نیست چقدر در کار خود ماهر باشید. بالاخره از شرایط کار و تنهایی خسته خواهید شد.

به دنیا آوردن فرزند نیز یکی از دلایل فراری شدن زنان از کارهای مربوط به این حوزه است. اینکه هرروز نگران این باشید که شاید شغل شما به دلیل مرخصی، در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد چراکه شما به‌اندازه‌ی دیگران برای شرکت مفید نیستید.

به گفته‌ی ربکا که قبلاً به‌عنوان طراح گرافیک مشغول بوده است، مادر شدن فقط عاملی بود که باعث شد دیگر نتوانم شرایط سخت دیگر را تحمل‌کنم.


از دلایل دیگری که بانوان حضور چندانی در حوزه تکنولوژی ندارند، فرهنگ و عقاید غلط است. اینکه حتی برخی زنان مشغول تحصیل نیز، خود را شایسته‌ی کار کردن همپای مردان نمی‌دانند. برای خود حقوق کمتری قائل‌اند و از اعتماد به‌ نفس کمتری نسبت به مردان برخوردارند.

همین کمبود اعتماد به‌ نفس معمولاً از خانواده و محیط رشد فرد، سرچشمه می‌گیرد. در اکثر موارد، زنان با تمام وجود خواستار حضور در محیط کارند ولی شرایط محیطی و خانوادگی مانع می‌شود. به‌عنوان‌مثال خیلی از پدران و مادران هستند که با ورود دختران خود به حوزه تکنولوژی مخالف‌اند. این مشکل بخصوص در ایران به دلیل عقاید قدیمی و غلط برخی خانواده‌ها بیشتر احساس می‌شود.
در ویدیوی زیر شریل سندبرگ مشکلات زنان را در حوزه تکنولوژی تحلیل می‌کند.

برای دیدن ویدئوی اصلی به این لینک مراجعه کنید.

چه کنیم؟

اگر یکی از زنان فعال در حوزه تکنولوژی هستید، سعی کنید زنان لایق بیشتری را به محیط کار جذب کنید. هیچ‌گاه سعی نکنید برای مسئله‌ای که اصلاً تقصیر شما نبوده عذرخواهی کنید. هیچ‌وقت از اینکه تنها زن مشغول در آن شرکتید شرمنده نباشید. تا جایی که می‌توانید تلاش کنید نگرش غلط برخی مردان نسبت به زنان را عوض کنید. با همکارانتان در مورد این موضوع بحث کنید. نظرات آن‌ها را بدانید و تلاش کنید آن‌ها را متقاعد کنید. این‌گونه مسائل کمتر مطرح‌شده‌اند و تا بانوان، خود، کاری نکنند وضعیت به همین منوال است.

سعی کنید مسئله را بین همکارانتان حل کنید وگرنه هرروز مجبورید دو برابر همکاران دیگر مرد کار کنید تا ثابت کنید لایق کار کردن در همان مرتبه و با همان حقوقی هستید که آن‌ها هستند. شاید تصور کنید اصلاح طرز فکر کارمندان یک شرکت تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند ولی همین حرکت‌های کوچک است که به تغییرات بزرگ منجر می‌شود. اگر تلاش شما قابل‌تحسین است ولی به سبب جنسیتتان توجهی به شما نمی‌شود، درخواست تشویق و ارتقا شغلی کنید.
کمبود زنان به‌عنوان نیروی کار نه‌تنها خود زنان را آزار می‌دهد، بلکه خساراتی را به جامعه وارد می‌کند. این مسئله در تیم‌ها و شرکت‌هایی که از زنان به‌عنوان نیروی کار متخصص استفاده نمی‌کنند بیشتر احساس می‌شود زیرا حضور زنان و همفکری آن‌ها باعث موفقیت و سوددهی بیشتر می‌شود.