به جرئت می‌توان گفت که هیدئو کوجیمای ژاپنی یکی از پر حاشیه‌ترین چهره‌های سال ۲۰۱۵ در صنعت بازی است. انتشار بازی جدید او به نام Metal Gear Solid V: Phantom pain بهانه‌ای شد تا به معرفی این مرد بزرگ بپردازیم و با اثر جاودانه‌اش یعنی متال‌گیر بیشتر آشنا شویم.

دانشجوی سال چهارم اقتصاد بود که به بازی‌سازی علاقه‌مند شد. وقتی به دوستانش گفت که می‌خواهد یک بازی‌ساز شود، همه آن‌ها او را دلسرد کردند.

کوجیما خیلی تلاش می‌کرد تا وارد دنیای عظیم بازی‌سازان شود، ولی نمی‌شد. او دائماً ایده‌هایش را برای شرکت‌های مختلف می‌فرستاد و جوابی که دریافت می‌کرد "نه" و یا "غیرقابل اجرا" بود.

سرانجام در سال ۱۹۸۶ او موفق شد که به «کونامی» برود و بعنوان طراح و برنامه‌ریز، در بخش کامپیوترهای شخصی MSX مشغول به کار شود. البته او از سِمتش چندان خوشش نمی‌آمد و خیلی دوست داشت که در بخش نینتندو فعالیت کند. او احساس می‌کرد که سیستم‌ها خیلی برای ایده‌های او محدود هستند.

گیم‌پلی‌هایی که کوجیما طراحی می‌کرد در ابتدا نادیده گرفته می‌شد و برای همین خودش را به‌شدت سرزنش می‌کرد. او با تمام مشکلاتش باز هم در کونامی ماند. اولین بازی که هیدئو در آن همکاری داشت، بازی «ماجرای پنگوئن» بود و اولین بازی که او ساخت بازی «دنیای گمشده» بود که توسط مدیران کونامی مورد تأیید قرار نگرفت.

یکی از همکاران ارشد کوجیما به او پیشنهاد مدیریت یک پروژه را داد. آن پروژه چیزی نبود جز «متال‌گیر». این بازی که گیم‌پلیش از کتاب و فیلم «فرار بزرگ» الهام گرفته شده بود، یک بازی اکشن مخفی‌کاری بود و شخصیت اصلی آن «سالید اسنیک» نام داشت. بازی خیلی زود محبوب و همه‌گیر شد. سبک بازی به قدری نو‌آوری داشت که چندین بازی هم به تقلید از آن ساخته شدند که از موفق‌ترین آن‌ها سری Splinter Cell است. کوجیما بعد از اولین متال‌گیر چند نسخه موفق دیگر از آن را ساخت. بازی‌های او پر بود از خلاقیت و ایده‌های ناب بودند و همین باعث شهرتش شد.

سال ۲۰۱۲ فرا رسید. در هفتم دسامبر، ویدئوی مبهمی از یک بازی در Video Game Awards پخش شد. ویدئو مربوط به گیمی می‌شد که در آن شخصی را در حال فرار از یک فضای بیمارستانی است. گرافیک بازی همه را مات و مبهوت کرده بود. نه صدای واضحی به گوش می‌رسید و نه چهره کاراکتر اصلی معلوم بود و در نهایت کلمه Phantom Pain روی زمینه سیاه نقش بست. این یک سورپرایز جدید از طرف کوجیما بود.

Phantom Pain نسخه جدیدی از سری بازی‌های متال‌گیر بود که قرار شد در سال ۲۰۱۵ عرضه شود؛ اما سورپرایزهای کوجیما هنوز ادامه داشت، او کیفر ساترلند، بازیگر مشهور سینما را برای صداپیشگی اسنیک برگزید و هواداران را شگفت‌زده کرد.

در ۱۹ مارس ۲۰۱۵ بود که انتشار خبری همه را غافلگیر کرد:

کوجیما می‌خواهد بعد از ساخت Phantom Pain، کونامی را ترک کند.

این خبر زمانی برای اهالی بازی‌های کامپیوتری باورپذیرتر شد که خود کونامی هم این خبر را تأیید کرد. بعدها اختلافات کوجیما و کونامی به قدری بیشتر شد که کوجیما قبل از انتشار بازی، کونامی را ترک کرد. کونامی هم اسم‌ و لوگوهایی که به هیدئو کوجیما مربوط می‌شد را از روی کاور بازی و حتی داخل بازی حذف کرد.

۱ سپتامبر ۲۰۱۵ بازی عرضه شد و توانست در وب‌سایت سخت‌گیر Gamespot، نمره کامل ۱۰ را به خود اختصاص دهد. درست است که تمام نام و نشانه‌های کوجیما از بازی Phantom Pain حذف شد ولی کوجیما زرنگ‌تر از کونامی ظاهر شد و با یک شیطنت کوچک توانست به همه دوباره بگوید که بازی مال من است. او شخصیت خودش را در قسمتی از بازی مخفی کرد طوریکه گیمر طی یک مرحله فرعی او را آزاد می‌کرد.

به نظر میرسد مرد ایده و سورپرایز همیشه برای همه‌چیز یک راه چاره دارد و نمی‌توان به راحتی او را محدود کرد و یا او را دور زد. باید نشست و دید سرنوشت هیدئو کوجیمایی که حالا در هیچ استدیویی کار نمی‌کند چه خواهد شد، مطمئنم که او در حال کار روی سورپرایز جدیدش است.