مشکلاتی که در رونمایی اولیه یک سیستم عامل وجود دارد، اغلب قابل بخشش و فراموشی‌اند ولی برخی بخش‌های شرایط استفاده از خدمات ویندوز ۱۰ به نحوی طراحی شده‌اند که روی NSA را سفید می‌کنند. 

پس از اینکه کاربران متوجه شدند ویندوز ۱۰ بدون اطلاع آن‌ها بر روی کامپیوترهایشان دانلود می‌شود و همچنین سیستم آن طوری طراحی شده است که از اینترنت آن‌ها برای توزیع این نسخه از ویندوز در میان دیگر کاربران استفاده می‌کند؛ دغدغه‌های جدی نسبت به مسئله حریم خصوصی در ویندوز ۱۰ در آن‌ها ایجاد شده است.

این دغدغه زمانی جدی‌تر می‌شود که با شرایط استفاده از خدمات ویندوز ۱۰ روبه‌رو می‌شویم. متنی ۱۲ هزار واژه‌ای که شک داریم کسی حال و حوصله‌ی مطالعه کاملش را داشته باشد. ولی اگر بخواهیم خلاصه‌ای دست‌چین شده از آن را بیان کنیم، می‌توان اینگونه نوشت:

ما می‌توانیم به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشیم، آن‌ها را فاش و یا نگهداری کنیم. این اطلاعات می‌توانند شامل هر شکلی از محتوای شما از جمله محتوای ایمیل‌ها و یا فولدرهای شخصی‌تان باشند. این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم این کار را بکنیم یا نه.

خبر خوب این است که می‌توانید این میزان از دسترسی ویندوز را محدود کنید، ولی خبر بد اینجاست که ویندوز به صورت پیش‌فرض تنظیمات خود را بر روی این حالت قرار داده است. می‌بایست در زمان نصب، حالت نصب شخصی‌سازی شده را انتخاب کنید و با باز کردن بیش از ۱۳ پنجره‌ی مختلف، تک به تک دسترسی برنامه‌های مختلف بر روی سیستم خود را محدود کنید.

دیگر نکته‌ای که در رابطه با ویندوز ۱۰ وجود دارد، نرم‌افزار منشی شخصی Cortana است که بصورت پیش‌فرض به میکروفون، وب‌کم، تقویم، مخاطبان و فایل‌های شخصی ما دسترسی کامل دارد.

مایکروسافت در محصول جدید خود، پس از سال‌ها دست از سر IE فرسوده خود برداشته است و مرورگر جدیدی به نام Edge را معرفی کرده است. با وجود اینکه این مرورگر پیشرفت‌های جدی نسبت به IE داشته است ولی شرکت Trend Micro مدعی است که این مرورگر برای یکپارچه سازی نرم‌افزار Adobe Reader در خود، از تکنولوژی asm.js استفاده کرده است که قبلا نیز مورد حمله قرار گرفته بود.

نکته‌ی دیگر اینجاست که امکان اشتراک‌‌گذاری اینترنت با دیگر کاربران، به صورت پیش‌فرض در حالت روشن قرار دارد و اگر نمی‌خواهید همسایه از اینترنت شما استفاده کند باید در ابتدا از بخش تنظیمات Wi-Fi این امکان را غیرفعال کنید. 

یکی دیگر از مشکلاتی که به نظر بسیار مهم است، الزام داشتن حساب کاربری برای استفاده از تمامی محصولات مایکروسافت است. مایکروسافت به شما اجازه نخواهد داد که به شکل ناشناس از خدماتش بهره ببرید و به هر روشی شده در تلاش است تا هویت‌تان را کشف کند و لحظه به لحظه شما را تحت نظر داشته باشد.

خودتان را آماده کنید تا ۱۰-۱۵ دقیقه ابتدایی استفاده از ویندوز ۱۰ را صرف غیرفعال کردن گزینه‌های پیش‌فرضی کنید که مایکروسافت برای رصد شما قرار داده است.