]Hacking Team[ یکی از مرموز‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های توسعه دهنده نرم‌افزارهای نظارت بر حریم خصوصی است که به تازگی مورد حمله فردی ناشناس قرار گرفته و محتوایات بسیاری از ایمیل‌های ارسالی‌ این شرکت و لیست مشتریانش لو رفته است. ایمیل‌هایی که خبر از ارتباطات گسترده این شرکت ایتالیایی با بسیاری از دولت‌های جهان و سازمان‌های امنیتی از جمله FBI می‌دهد.

این شرکت با بیش از ۴۰ کارمند در میلان و دفاتری در آناپولیس، آمریکا و سنگاپور بر روی نرم‌افزارهایی مانند  DaVinci و  Galileo کار کرده‌اند که بعنوان نرم‌افزارهای "سرویس‌ کنترل از راه دور" شناخته می‌شوند. طبق بررسی‌های صورت گرفته در دانشگاه تورنتو، این نرم‌افزارها قادرند با درهم شکستن رمزگذاری‌ها موجود به مشتریان‌شان امکان مشاهده محتوای فایل‌ها، ایمیل‌ها، مکالمات آنلاین (اسکایپ، چت و ... ) و... را بدهند. همچنین به راحتی قادر هستند میکروفون و وب‌کم کاربران خود در سراسر جهان را فعال کنند. اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس نیز، داعیه‌ای بر صحت این ماجراست.

برنامه نفوذ از راه دور گالیله

]Hacking Team[ ادعا می‌کند که نرم‌افزارش قادر به رصد صدها هزار نفر در آنِ واحد است و تروجان‌هایش برای تمامی سیستم‌های عامل‌ از جمله ویندوز، مک، لینوکس، iOS، اندرویید، سیمبین و بلک‌بری عرضه شده‌اند.

مشتریان ]Hacking Team[

سرویس‌ کنترل از راه دور ]Hacking Team[ یکی از موفق‌ترین و پروفروش‌ترین محصولات این شرکت است که برای رژیم‌های بسیاری در جهان عرضه شده است. روزنامه‌نگاران اتیوپی، فعالان رسانه‌ای مراکش، فعالان حقوق بشر امارات متحده عربی، سودان و بحرین از جمله قربانیان محصولات ]Hacking Team[ هستند. 

یکی از مشتریانی که بیشتر از بقیه به جاروجنجال‌های پیرامون هک شدن این شرکت دامن زد، سازمان FBI بود. FBI از سال ۲۰۱۱ یکی از مشتریان پروپاقرص این شرکت است و تا امروز مبلغی بیش از $۷۷۳,۲۲۶.۶۴ به این شرکت پرداخت کرده است. با این وجود، این اسناد حاکی از آن است که FBI از ابزارهای توسعه یافته توسط ]Hacking Team[ به صورت محدود استفاده می‌کرده است.

در یکی از ایمیل‌های لو رفته از Eric Rabe -مدیر ارتباطات این شرکت- آمده است:

به نظر می‌رسد FBI از سیستم‌های ما برای پروژه‌های کوچک خود استفاده می‌کند و از آن صرفا بعنوان پشتیبانی برای دیگر پروژه‌ها و ابزارهایشان بهره می‌جویند.

رژیم های مشتری Hacker Team‌ در جهان

تمرکز بیشتر بر روی گوشی‌های آیفون و اندرویید

 ]Hacking Team[ با توسعه تجارتش در آمریکا به دنبال تکنولوژی‌های نابودکننده‌تری است. در یکی از ایمیل‌هایی ارسالی در ۳۰ ژانویه امسال، به نظر می‌رسد که این شرکت نقشه راه خود را برای مشتریانش ترسیم کرده است:

لازم به ذکر است که ما به صورت مداوم در تلاش برای نصب نرم‌افزارهای خود بر روی گوشی‌های اپلِ جیل‌برک شده و همچنین گوشی‌هایی با سیستم عامل اندرویید هستیم. با اعتماد به نفس اعلام می‌کنیم، خبرهای خوبی در این‌باره برای شما داریم.

مدیر  ]Hacking Team[ : وب عمیق مخصوص مجرمان است

David Vincenzetti؛ مدیر عامل این شرکت، به ضرس قاطع در ایمیل‌هایش افرادی که فعالیت‌هایی برعلیه نظارت بر حریم خصوصی انجام می‌دهند را شیطانی و مجرم معرفی کرده است. او در ایمیل‌های خود به صراحت نفرتش از پروژه‌هایی همچون Tor را ابراز می‌کند و با اشاره به Ulbricht؛ اسارت در حبس ابد را حق مدیر فروشگاه راه ابریشم می‌داند.

اسناد مرتباط با افروزنه HTTPS Everywhere

در بخشی از اسناد منتشر شده، آمده است که استفاده از افزونه‌ی HTTPS Everywhere ممکن است منجر به عمومی شدن حمله‌های نرم‌افزار Galileo به پروتوکل HTTPS شود؛ چراکه این افزونه، گزارش‌هایی را به صورت مخفی برای بنیاد EFF ارسال می‌کند.

هر چند ایمیل‌های تهدیدآمیز بسیاری برای توزیع کنندگان این اطلاعات آمده است ولی با حذف هر سرور، سرورهای Mirror  دیگری هستند که نگذارند این داده‌ها مخفی شوند. با این وجود بدیهی است که اطلاعات لو رفته اخیر، نهایتا تا یکی-دو هفته دیگر در صدر اخبار فناوری جهان باقی خواهد ماند و به زودی به فراموشی سپرده خواهند شد. 

نکته مهم در افزایش آگاهی‌مان نسبت به حریم خصوصی خود و استفاده از ابزارهای صحیح برای مبارزه با کسانی است که در تلاش برای پیاده‌سازی نهایی مدل برادر کبیر هستند.