این روزها وقتی وارد سنگاپور می‌شوید، بیشتر از هر چیزی ساختمان‌های جدید و جرثقیل‌هایی که به ساخت‌وساز مشغول هستند توجه شما را به خود جلب می‌کند، همه‌جای شهر پر از آسمان‌خراش‌های عظیم و مدرنی است که در سراسر شهر می‌درخشند. جاذبه‌های توریستی سنگاپور فوق‌العاده هستند و اخیرا تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند، اگر قبلا به سنگاپور سفر کرده باشید اکنون دیگر هیچ شباهتی با قبل احساس نخواهید کرد. این شهر، زنده و در حال رشد است.  

سنگاپور به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای آسیا شناخته می‌شود و شهروندان این کشور مرتبا از خدمات گسترده دولت استفاده می‌کنند، اما با وجود پیشرفت‌های اقتصادی فوق‌العاده این کشور به صورت کاملا غیردموکراتیک و اقتدارگرایانه اداره می‌شود. بخش گسترده‌ای از آزادی بیان از بین رفته و مقامات این کشور معتقدند منع آزادی بیان و کنترل شدید، پیش‌نیاز پیشرفت‌های اقتصادی است. با این حال از طریق همین مکانیزم سخت‌گیرانه این دولت نوپا به نماد رفاه و آسایش در منطقه تبدیل شده است.

دولت سنگاپور برای کنترل و اداره جامعه از مشوق‌ها و مجازات‌ مختلفی استفاده می‌کند. بعنوان مثال سنگاپور دومین بازار بزرگ قمار و کازینو به شمار می‌آید، درآمد حاصل از این بخش در حال‌حاضر از لاس‌وگاس پیشی گرفته است. اما دولت سنگاپور برای جلوگیری از اعتیاد شهروندان خود به قمار، هزینه‌ی ورودی ۱۰۰ دلار برای ورود شهروندان به این منطقه در نظر گرفته است، ورود برای خارجی‌ها آزاد و رایگان است. یا مثلا ارزش داشتن یک کودک در سنگاپور به منزله‌ی ده‌ها دلار تخفیف در مالیات و یارانه است زیرا نرخ تولد به مدت طولانی در حال نزول بوده است.

این کشور مانند یک شرکت اداره می‌شود، همان‌طور که در یک شرکت نفاق و عمومی کردن آن عملی زشت محسوب می‌شود، همان کار در سنگاپور نیز غیرقابل تحمل است. فردی به نام آموس یی به دلیل انتقاد از شیوه‌ی حکومتی رهبری که تازه فوت شده در زندان است و به زودی در دادگاه حضور خواهد داشت.

اما با وجود این محدودیت‌های فراوان این کشور جایگاه اقتصادی بالا، پایین‌ترین نرخ بیکاری و ملتی آگاه و آماده برای پیشرفت دارد. این محل به زودی نقش بزرگ‌تری را در صحنه تکنولوژی جهانی بازی خواهد کرد. اول به دلیل این‌که فضای کارآفرینی به علت وجود یارانه‌های دولتی و معافیت‌های مالیاتی و شور و شوق مردم بسیار داغ است و دوم، به این خاطر که در سنگاپور دسترسی به برخی از هیجان‌انگیزترین بازارهای فناوری جهان آسان است.

کارآفرینانی که در سنگاپور حضور دارند از کمک‌های بسیار دولت لذت می‌برند. به ازای هر ۱۵هزار دلاری که یک کارآفرین از سرمایه‌گذاران جذب می‌کند، سازمان‌های رسمی سنگاپور ۸۵ هزار دلار کمک ارائه می‌کنند.

در طول پنج سال گذشته بنیاد ملی تحقیقات سنگاپور حدود ۱۶۷ میلیون دلار به استارت‌آپ‌هایی مانند Treebox و iCarsClub کمک کرده است و تنها دولتی است که به صورت مستقیم در تلاش است تا فضای استارت‌آپی کشور خود را سرپا نگه دارد.

iCarsclub شرکت به اشتراک‌گذاری اتومبیل فرد به فرد است که یکی از استارت‌آپ‌های برتر سنگاپور است. این شرکت توانسته است ۷۰ میلیون دلار از سوی سرمایه‌گذاران خارجی سرمایه جذب کند. در کشوری که ۶۰۰۰۰ دلار اضافه بها برای مالکیت خودرو در نظر می‌گیرد، به وضوح یک محدودیت برای خرید اتومبیل و به اشتراک‌گذاری آن در این سرویس است. اما مالیات‌های سنگین که مالکان خودرو متحمل می‌شوند باعث می‌شود سنگاپور بازار مناسبی برای به اشتراک‌گذاری ماشین باشد.

Teck seng lowمدیرعامل بنیاد ملی تحقیقات سنگاپور (کسی که بیشتر از همه به دنبال پرورش روحیه‌ی کارآفرینی در سنگاپور است) اذعان می‌کند که:

تزریق پول به بخش خصوصی قسمت مهمی از استراتژی سنگاپور برای پرورش روحیه‌ی کارآفرینی را تشکیل می‌دهد. ما برای ایجاد روحیه‌ی کارآفرینی از اسرائیل و اقدامات موفقیت‌آمیزش در حمایت‌های مالی الهام گرفتیم. این اولین بار نیست که سنگاپور از اسرائیل تقلید می‌کند، در تدوین بسیاری از قوانین مانند معافیت‌های خدمت سربازی نیز از قوانین آن‌ها کمک می‌گرفتند.

بنابراین سنگاپور به دلیل آب‌هوای مکمل سیلیکون ولی، تسهیلات مسکن ارزان‌تر، تامین مقدار زیادی از بودجه توسط دولت و دسترسی مستقیم به بازارهای آسیایی بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری و ایجاد کسب‌وکارهای نوپا است. علاوه بر این‌ها:

۱) برحسب گزارش CNBC کارآفرینی بخش آسیا سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های سنگاپور به شدت در حال افزایش است.
۲) رویدادهای استارت‌آپی بسیار مهمی در حال برگزاری هستند.
۳) دولت سنگاپور از لحاظ مالی به شدت استارت‌آپ ها را حمایت می‌کند.
۴) براساس مقاله‌ای از hbr سنگاپور محیطی مهمان‌نوار و سیاست‌های مهاجرتی لیبرال برای جذب افراد ماهر دارد و این باعث می‌شود که کارآفرینان بسیاری جذب این منطقه شوند.

۵) در کشور سنگاپور در طول دو روز فرد می‌تواند شرکتش را ثبت کند، مکانی را اجاره کند و سپس شروع به کار کند و این یک محیط ایده‌آل برای کسانی است که ایده‌های جذاب و بزرگی دارند.

هرچند رژیم اسرائیل را ما ایرانی‌ها بعنوان کشوری غاصب می‌شناسیم و سیاست‌های کلی آن را نمی‌پذیریم، ولی پیشرفت‌های این کشور در حوزه استارت‌آپ‌ها غیرقابل نفی است. اسرائیل در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین مراکز رشد کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی تبدیل شده است که بررسی روند رشد آن خود جای تحلیل و بررسی بسیار دارد.