بر اساس تحقیقاتی که یکی از دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه کلمبیا، Betsy Sparrow انجام داده است، در عصر موتورهای جستجوگر نحوه عملکرد ذهن ما در به خاطر سپردن اطلاعات تغییر کرده است. 

از زمانی که موتورهای جستجوگر اختراع شده‌اند، ما در حال بخشیدن نوعی نظم جدید به ساختار حافظه خود هستیم. مغز ما همانقدری که برای یادآوری وابسته به خاطراتی از دوستان، اعضای خانواده و همکاران است، به همان اندازه نیز به اینترنت وابسته شده است. ما بیشتر از اینکه خودِ اطلاعات را در خاطر نگه داریم، می‌دانیم که اطلاعات را باید از کجا بدست آوریم.

تحقیقات Sparrow اثبات می‌کنند که ذهن ما علاقه‌ای به در خاطر نگه داشتن آنچه‌که می‌توان از اینترنت پیدا کرد، ندارد. ما بیشتر ترجیح می‌دهیم چیزهایی را در خاطر نگه داریم که  مطمئن هستیم به صورت آنلاین در دسترس نخواهند بود. همچنین ما اینکه چه اطلاعاتی را از کجا می‌توانیم پیدا کنیم را بیشتر از اینکه خود آن اطلاعات چه هستند، در یاد نگه می‌داریم.

مقاله‌ی Sparrow که با همکاری دو تن دیگر منتشر شده است اثر گوگل بر حافظه: عواقب شناختی در دسترس بودن اطلاعات نام دارد. او معتقد است که اینترنت در الویت مفهومی قرار دارد که روانشناسان آن را حافظه انتقالی (Transactive memory) می‌خوانند. مجموعه‌ای که خارج از ما واقع شده است ولی می‌دانیم کِی و چطور به آن دسترسی پیدا کنیم. 

در ویدیوی زیر Sparrow با جزییات بیشتر راجع به تحقیق خود سخن می‌گوید :

بر اساس گفته‌های این دانشمند، درک بهتر از نحوه‌ی فعالیت مغز در عصر موتورهای جستجوگر، پتانسیل بسیاری را در تغییر سبک تحصیل در انسان‌ها ایجاد می‌کند. او تاکید می‌کند عدم به یاد داشتن هر آنچه که از گوگل می‌توان فهمید، به معنی ضعیف‌تر شدن ساختار مغز ما نیست، بلکه تغییری است که باید خود را با آن وفق بدهیم و برای استفاده حداکثری از آن برنامه‌ریزی کنیم.

به گفته‌ی او، کوچک‌ترین نتیجه‌ی این تغییر می‌تواند این باشد که هر معلم و یا سخنرانی بیشتر از اینکه به حفظ مفاهیم تاکید کند، بر روی درک بهتر مفاهیم تمرکز کند. 

Sparrow امیدوار است که با تحقیقات بیشتر در این زمینه و جدی‌تر گرفته شدن آن در زیرشاخه‌های علم روان‌شناسی، بتوان با تغییرات ساختار ذهن در عصر نوین هماهنگ شد.

یادداشت مترجم: آخرین منبعی که در این‌باره از ویکی‌پدیا پیدا کردم مربوط به سال ۲۰۱۱ بود. اگر اطلاعات جدیدی در این زمینه دارید برای من ارسال کنید تا این نوشته گسترش پیدا کند. ضمنا، تصویر شاخص مربوط به فیلم Memento، ساخته‌ی کریس نولان کبیر است.