احتمالا برای شما هم، دیدن بچه‌ی ۱۰ - ۱۱ ساله‌ای که بهتر از همه‌‌ی اعضای خانواده کار کردن با گجت‌ها را بلد است، صحنه‌ای عادی شده است. سوال اینجاست که نفوذ بیش از اندازه تکنولوژی در میان سنین کم چه اثراتی در آینده‌ی آن‌ها خواهد گذاشت و چقدر دور شدن از زمین خاکی و دست و پاهای گِلی، به نفع فرزندان ما خواهد بود؟ خالقان تکنولوژی، از تجربه‌ی خود در تربیت فرزندانشان به ما می‌گویند.

کودکان و نوجوانان نسل امروز تمایل زیادی به استفاده از وسایل الکترونیکی دارند و بیشتر وقت مفید خود را بر پای مانیتور کامپیوتر و بازی با تبلت و استفاده از تلفن‌های هوشمند می‌گذرانند. شاید هم استفاده‌ی بی حد و مرز از این ابزارهای الکترونیکی است که باعث شده بچه‌های امروز در حل مسائل کمتر خلاقیت به خرج دهند. بی‌تحرکی و تنبلی کودکان و به دنبال آن چاقی نیز به یکی از مشکلات بزرگ تبدیل شده است. اکثر والدین از این امر نگرانند ولی هیچ برنامه‌ی مشخصی برای مقابله صحیح با این موضوع ندارند. 

جالب است بدانید فرزندان رهبران تکنولوژی و طراحان فناوری جهان محدودیت‌های فراوانی در استفاده از وسایل الکترونیکی دارند. در ادامه چند نمونه از تجربه‌های جالب رهبران تکنولوژی با فرزندانشان را می‌خوانیم.

استیو جابز همواره در مورد محدودیت استفاده کودکان از تکنولوژی‌ بسیار مصمم بود. وی در پاسخ به خبرنگاری که در مورد استفاده‌ی فرزندان او از iPad سوال کرد گفت:  

فرزندان من iPad ندارند. زیرا من محدودیت‌های جدی در مورد استفاده از تکنولوژی در خانه در نظر گرفته‌ام.

جاناتان آیو، طراح ارشد اپل نیز با این‌که طراحی این محصول را بسیار ساده و به‌گونه‌ای انجام داده است که بچه‌های کم سن و سال هم بتوانند از آن استفاده کنند، اذعان می‌کند که پسران دو قلوی او که ده ساله هستند محدودیت‌های سختی را در استفاده از این محصول دارند.

و جالب‌تر این‌که مجموعه مدارس بزرگ Steiner Waldorf تماشای مانیتور را قبل از ۱۲ سالگی برای انجام فعالیت‌های بدنی، یادگیری هنر و تجربه حذف کرده‌اند. کوین اویسون یکی از مدیران اجرایی این مدارس می‌گوید: من تقریبا به ۵۰% از والدینی که در اوراکل و دیگر شرکت‌های بزرگ تکنولوژیکی و کامپیوتری کار می‌کردند عکس‌العمل درست به فرزندان در اصرارشان به استفاده از این فناوری‌ها را آموزش داده‌ام.

آکادمی اطفال آمریکا وجود هر گونه صفحه نمایشی را در برنامه‌ی دو سال اول زندگی کودک ممنوع اعلام کرده‌ است. با این وجود بر اساس آخرین اخبار اعلام شده توسط Ofcom از هر ۱۰ کودک ۵ تا ۱۵ ساله‌ی بریتانیایی ۷ کودک به تبلت دسترسی دارند و ۳۴ درصد نیز خودشان تبلت دارند. اکثر خانواده‌ها نیز بیش از یک لپ‌تاپ، گوشی هوشمند، کنسول بازی و تلویزیون و... در خانه‌های خود نگه می‌دارند.

الهام بخش برای خلاقیت

جانی تیلور که در شرکت بازی‌های کامپیوتری Mind Candy، کار می‌کند یک پسر ۸ ساله و یک دختر ۸ ساله دارد. 

 اینکه بگویم فرزندان من فقط روزی دو ساعت با وسایل الکترونیکی در ارتباط هستند درست نیست. زیرا تکنولوژی بخشی از زندگی آنهاست.  به‌عنوان مثال پسرم آخر هفته‌ها بعد از اتمام تکالیف مدرسه می‌تواند بازی کامپیوتری انجام دهد ولی بیشتر وقت‌ها انجام تکالیف مدرسه هم جزو زمان تماشا به مانیتور است. دخترم هم iPad دارد ولی من نگهدارنده پسورد وایرلس در منزل هستم. بنابراین او نمی‌تواند بدون اجازه‌ی من دانلودی انجام دهد.

تمامی برنامه‌های گجت در خانه را به شکلی تنظیم کرده‌ام که محتوای نامناسب برای کودکان به نمایش در نیاید. با این وجود زمانی که متوجه شدم دخترم به دنبال فیلم‌های مرتبط با زایمان می‌گردد و یا پسرم ویدیوهایی که مملو از خشونت هستند را می‌بیند، توانستم با صحبت قانع‌شان کنم که سن‌شان هنوز مناسب چنین فیلم‌هایی نیست.

حذف تلویزیون و کامپیوتر قبل از ۱۲ سالگی

پیر لورانت مدیر بازاریابی سابق اینتل و مایکروسافت که در حال حاضر بر روی استارتاپ‌های سیلیکون ولی کار می‌کند، دو دختر ۹ و ۱۵ ساله و یک پسر ۱۷ساله دارد.

او در مورد فناوری‌های جدید می‌گوید : به نظر من کامپیوتر وسیله‌ی بسیار خوبی است و کارهای فوق‌العاده‌ای می‌توان به وسیله‌ی آن انجام داد. ولی از طرفی هم این امکان وجود دارد که در اثر استفاده نا‌بجا از تکنولوژی به برده‌های آن تبدیل شویم.

اوایل که پسرم به دنیا آمد ما حتی قبل از۲ سالگی‌اش هم به او اجازه‌ی تماشای تلویزیون را می‌دادیم. ولی بعدها من کتابی خواندم که در آن نوشته بود بچه‌ها وقتی کوچک هستند از طریق احساسات و تعامل با دنیا همه چیز را یاد می‌گیرند. بعد از تحقیقاتی با مدرسه‌ی Waldorf آشنا شدم و متوجه شدم که کودکان این مدرسه دید دیگری نسبت به دنیا دارند. 

البته می‌توان ساعاتی را برای تماشای تلویزیون بچه‌ها در نظر گرفت زیرا برنامه‌های تلویزیونی برای بچه‌ها مضر نیستند فقط آن‌ها را وابسته‌ی خود می‌کنند. بنابراین فرزندان ما با لمس کردن دنیا بزرگ شدند و توجه و دقت را یاد گرفتند و وقتی حدودا ۱۲ ساله بودند کار با وسایل الکترونیکی هوشمند و کامپیوتر را آغاز کردند. البته پسرم حتی اکانت فیس بوک هم داشت و از ایمیل و کامپیوتر هم استفاده می‌کرد ولی هرگز برده تکنولوژی نشد.

جالب است بدانید که ما حتی برنامه‌ی روزانه‌ی تماشای تلویزیون هم برای بچه‌ها نداشتیم و معمولا آن ها فقط یک فیلم در آخر هفته‌ها می‌دیدند.

Steiner Waldorf school

به بچه‌ها اجازه‌ دهید از تکنولوژی استفاده کنند!

آنا ووجکیک بنیانگذار و مدیر عامل شرکت تست ژن 23andMe یک پسر ۶ ساله و یک دختر ۳ ساله دارد.

او می‌گوید حضور من در سیلیکون ولی باعث می‌شود هنگام استفاده فرزندانم از تکنولوژی بسیار سخت‌گیرانه‌تر عمل کنم. من هر روز به وسیله‌ی تکنولوژی محاصره می‌شوم ولی سعی می‌کنم وقتی به خانه آمدم کمتر از آن استفاده کنم و محدودیت‌هایی را نیز برای تماشای صفحه نمایش تعیین کرده‌ام زیرا معتقدم که این محدودیت‌ها می‌توانند تنوع بسیاری به فعالیت‌ها ببخشند. البته پسرم iPad دارد و وقتی از مدرسه به خانه می‌آید و من خانه نیستم می‌تواند مختصری از کارهایی که امروز در مدرسه انجام داده است را برای من ارسال کند.

همواره سعی کرده‌ام نقش فناوری را تا دو سالگی کمتر کنم و بعد به فرزندانم یاد داده‌ام که چگونه از فناوری در حدی متعادل استفاده کنند. به نظر من مهم است که کودکان بیاموزند که چگونه رفتار خود را در استفاده از تکنولوژی‌های جدید کنترل کنند. به‌علاوه به نظر من  وجود محدودیت در دسترسی به فناوری باعث می‌شود بیشتر به آن علاقمند شوند. البته همیشه نگران مطالبی که در اینترنت با آن‌ها مواجه می‌شوند هستم. ولی دوست دارم حس داوری و قضاوت را در فرزندانم تقویت کنم. زیرا ما همیشه و همه جا نمی‌توانیم از آنها محافظت کنیم بنابراین باید به آنها تعلیم دهیم که تصمیمات درستی بگیرند. این‌که کودکان نحوه‌ی استفاده از تکنولوژی را یاد بگیرند خیلی مهم است زیرا فناوری همواره بخش بزرگی از زندگی آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

فرزندان راشل برمر اکانت توییتر دارند

راشل برمر مسئول ارشد ارتباطات بین‌المللی توییتر یک پسر ۵ ساله و یک دختر ۲ ساله دارد.

او می‌گوید من و فرزندانم فعلا در مراحل اولیه هستیم. آن‌ها از وسایل الکترونیکی من و همسرم استفاده می‌کنند و ما هم بر کارهایشان نظارت داریم و می‌توانیم روش استفاده‌ی صحیح از اینترنت را به آن‌ها بیاموزیم. پسر من بسیار کنجکاو است و دوست دارد کلیپ‌های ویدئویی در مورد فضا و فضانوردان را تماشا کند و من سعی می‌کنم به او یاد بدهم که تکنولوژی راهی برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد جهان است و فقط یک وسیله‌ی سرگرمی نیست. 

گردش و مسافرت بهترین راه برای شناخت جهان توسط بچه‌ها است و اگر در طی مسافرت استفاده از iPad آن‌ها را خوشحال می‌کند استفاده‌ی مناسب از آن ایرادی ندارد. در ضمن هر دو فرزند من از زمان تولد اکانت شخصی توییتر دارند که ما عکس‌ها و فیلم‌های آن‌ها را از طریق آن منتشر می‌کنیم. زیرا خانواده‌‌هایمان از ما دور هستند و ما مایلیم فرزندانمان با پدربزرگ و مادر بزرگشان در ارتباط باشند.

دختر الکس می‌گوید سینما بزرگترین iPad‌ ای است که تا کنون دیده‌ام!

الکس ایوانز بنیان‌گذار و مدیر فنی شرکت تولید بازی مدیا مولکول یک دختر ۴ ساله و یک پسر ۱ ساله دارد.

او می‌گوید من خودم گیم بازی نمی‌کنم ولی همیشه در ساخت آن‌ها وسواس زیادی به خرج می‌دهم. زیرا معتقدم این بازی‌ها هستند که فرهنگ و جامعه‌ی را ما می‌سازند. زیرا خورم در زمان کودکی وقت زیادی را برای بازی‌ لگو صرف می‌کردم. 

او می‌گوید اخیرا من دخترم را به سینما بردم و او با تعجب به من گفت که سینما شبیه بزرگترین iPad ای است که تا به حال دیده‌ام. مراجع بازی او نهایتا بازی‌های ویدئویی است که بر روی تلویزیون پخش می‌شوند. ولی iPad با همه‌ی بازی‌ها فرق دارد و حتی برای پسر یک ساله‌ام هم جذاب است که آن را به دست بگیرد و نحوه بازگشایی  آن را یاد بگیرد. دخترم عاشق بازی‌هایی است که نوعی حس اکتشاف به او می‌دهند ولی چون ساعت‌ها برای بازی وقت نمی‌گذارد بنابراین وارد مراحل سخت نشده است. 

یکی از کارهای وحشتناکی که انجام می‌دهم این است که زمانی‌که دخترم بیش از حد شلوغی می‌کند و یا نیاز به تمرکز روی کاری دارم، iPad را جلویش می‌گذارم تا با آن مشغول شود.