ابرداده‌ها (MetaData) اطلاعاتی درباره‌ی اطلاعات هستند و توضیح می‌دهند که یک قطعه از داده چه چیزی است، در چه زمانی و چگونه ایجاد شده است و  چگونه با دیگر داده‌ها ارتباط برقرار می‌کند. ابرداده‌ها اطلاعاتی هستند که برای فهرست کردن و جستجوی داده‌ها در یک موتور جست‌وجوگر استفاده می‌شوند و همچنین ابرداده‌ها  ابزاری قوی برای تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ هستند. دسترسی سریع به ابرداده‌ها از ضرورت‌های عملکرد سریع در یک سیستم ذخیره سازی اطلاعات است. 

بر اساس نظرسنجی که اخیراً توسط شرکت SanDisk صورت گرفت، ۸۳ درصد از شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات قصد دارند تا 5 سال آینده فرایندهای سازمانی خود را به حافظه‌های فلش منتقل کنند، هدفی که وابسته به برنامه‌های کاربردی ابرداده‌ها، همچون برنامه‌های تجزیه و تحلیل بزرگ داده است.  

برای چندین سال متوالی شرکت‌های بسیاری سعی کردند روش‌هایی را توسعه دهند تا بتوان ابرداده‌های ترکیب‌ شده با محتوا را روی حافظه‌های فلش نیز ذخیره کرد و  داده‌های مرجع روی  دستگاه‌های ذخیره سازی کندتر را راحت‌تر پیدا نمود. مدیریت ابرداده‌ها با استفاده از حافظه‌های فلش سریع که ابرداده‌ها را در خود ذخیره کرده‌اند، ابزاری حیاتی برای یافتن اطلاعات در مراکز داده‌های مدرن است. بسیاری از شرکت‌های توسعه دهنده‌ی سیستم‌های ذخیره‌سازی از یک لایه‌ی فلش و یا ابزارهای فلش برای ذخیره‌سازی ابرداده‌ها استفاده می‌کنند.

برای مثال می‌توان سیستم ذخیره سازی شرکت Data Direct Network را نام برد. این سیستم شامل یک ماشین حافظه نامحدود و یک حافظه فلش درایو‌ غیر فرار می‌باشد که می‌تواند ابرداده‌ها و اطلاعاتی را که اغلب استفاده می‌شوند را ذخیره کند. در این میان دستگاه‌های  HDS قابلیت‌های ذخیره سازی فلش‌ها و هارد‌های HDD  را به صورت همزمان ارائه می‌دهند که حافظه فلش آن به لحاظ سرعت عملکرد بسیار تاثیرگذار می‌باشد. روش کار بسیاری از شرکت‌ها نیز به همین صورت است که از حافظه فلش برای افزایش کارایی سیستم و از حافظه HDD به دلیل ظرفیت بیشتر و قیمت کمتر آن استفاده می‌کنند.

یک شرکت نوپا به نام Primary Data که کار خود را با حمایت کارفرمایان شرکت Fusion-io آغاز کرده است، بستری را ارائه می‌دهد تا بتوان داده‌ها را در یک فضای نامی واحد، مجازی سازی کرد. این مجازی سازی داده، داده‌های نرم افزاری را از زیرساخت‌های سخت افزاری جدا می‌کند. این شرکت ادعا می‌کند که مدیریت جداگانه بخش‌های مختلفی مانند شبکه‌های خصوصی و یا ذخیره سازی ابری در این بستر، کارایی و عملکرد بیشتری خواهد داشت و ذخیره سازی دیجیتال را به همان نسبتی که مجازی سازی، اصول  استفاده از سرورها را تغییر داده است، تغییر خواهد داد. 

در واقع نحوه کار به این صورت است که ابرداده روی سروری که مبتنی بر سیستم ذخیره سازی فلش است قرار می‌گیرد و سایر داده‌ها روی دستگاه‌های HDD که از نظر هزینه و حافظه مقرون به صرفه ترند ذخیره می‌شوند. با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که در این میان یک هوش مصنوعی اضافی سعی می‌کند از ذخیره شدن  فایل های موقت و غیر ضروری جلوگیری کرده و توان دستگاه را برای داده‌های با ارزش تر نگه دارد.
تکنولوژی حافظه فلش دسترسی سریع به ابرداده و اطلاعات مرتبط با آن را محقق می‌سازد و راه حلی است برای دسترسی به ابرداده ها که کاملا واضح است عنصر کلیدی برنامه‌های تجاری است.