وب جهانی همواره در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات بسیاری است. زمانی را به یاد دارم که مایکروسافت، نت‌اسکیپ را تعقیب می‌کرد تا استانداردهای وب جهانی را با IE تطابق دهد. ولی فقط وب است که می‌تواند چنین گسترده باشد و میلیاردها نفر به آن دسترسی داشته باشند، پس کسی نمی‌تواند ادعای تصاحب آن را بکند. پس برای همیشه میدان بزرگی برای رقابت باقی خواهد ماند. 

ولی وب جهانی، امروز با مشکل بسیار ابتدایی مواجه است. 

برخی می‌گویند که بزرگترین تهدید برای وب، موبایل است. ولی وب با ظهور گوشی‌های هوشمند در حال تحول است و از بین نخواهد رفت. هرچند بازدید صفحات وب داخل برنامه‌های موبایلی متداول شده است ولی هیچ رسانه‌ای قصد ندارد وب‌سایت اولیه خود را با برنامه‌ای محدود (walled-garden) تعویض کند. همچنین بسیاری از وب‌سایت به دنبال ساخت‌ برنامه‌ی موبایلی خود و تبدیل کاربران مرورگر به کاربران گوشی نیستند. 

من ادعا می‌کنم که مشکل وب فعلی بسیار قدیمی‌تر است و به بنیان‌های اولیه انسان مربوط است. برخی آن‌ را تبلیغات می‌نامند و برخی حریم خصوصی. من این مشکل را ناشی از مسئله معروف مدیر و مامور (به معنی فعالیت مستقل مامور و سرپیچی از فرامین مدیر است) می‌دانم که به بافت وب راه یافته است. 

شما از یک مرورگر برای یافتن اطلاعات و مشارکت در ایجاد آن استفاده می‌کنید ولی در حالت کلی به وب‌سایتی که حاوی این اطلاعات است، پولی پرداخت نمی‌کنید. در میان میلیاردها انسان، غیرمعمول است که چیز جز وب‌سایت‌هایی با محتوای رایگان را متصور باشیم. ولی همانطوری کهBen Thompson اشاره می‌کند، رایگان به معنای افزوده شدن تبلیغات است. بله، سایت‌ها و برنامه‌های موفق شما را تبدیل به افرادی می‌کنند که به آن‌ها پول پرداخت کنید ولی تعداد بسیار زیادی هستند که چنین نمی‌کنند.

ممکن است بگویید: 

من حاضرم از وب‌سایت‌هایی که دوستشان دارم حمایت مالی بکنم.

ولی بسیار از مردم چنین نیستند و حاضر به حمایت مالی از وب‌سایت‌های تجاری که روزانه استفاده می‌کنند، نیستند. همچنین وب جهانی در اولین روزهای پیدایش خود، فراموش کرده است که مفهوم پرداخت را به خوبی تعریف کند و آن را به عنوان استانداری در بستر خود ارائه دهد. 

زمانی که این فرض را می‌پذیرید که وب، در سطح گسترده‌ای نیازمند تبلیغات است، باید به یاد داشته باشید که بازیگران بزرگ عرصه تبلیغات، عادت‌های وب‌گردی شما را با نهایت توان تحت نظر بگیرند. با این حال، بسته به اینکه این تبلیغ‌ها چقدر بد طراحی شده باشند، ممکن است که دیگر آن‌ها را نبینید و یا از آن‌ها بیزار شوید. 

به مسئله مدیر و مامور برگردیم. فرض کنید که شما (بعنوان مدیر) از یک مرورگر (بعنوان مامور) برای وب‌گردی استفاده می‌کند. به یاد داشته باشید که مامور شما، متشکل از مجموعه‌ کدهای بسیار پیچیده‌ای است که حال به لطف موزیلا، وب‌کیت، کرومیوم و حتی مایکروسافت و سرمایه‌ای میلیارد دلاری به نرم‌افزاری رایگان و متن‌باز تبدیل شده است. 

ولی به لطف ردیابی‌های اجتناب‌ناپذیر در وب، تمام رفتارها و اطلاعات شخصی کاربران قابل استخراج از مرورگر فعلی‌تان است. و این قطعا معامله عادلانه‌ای نیست.

همه در حال صحبت راجع به تکنولوژی‌های قطع-تبلیغات (Ad-blocking) هستند. این تکنولوژی‌ها می‌توانند تجربه مرور وب  را بسیار دلچسپ‌تر کنند، ولی همانطوری که Macro Arment می‌گوید، این کار برای بسیاری چندان خوشایند نیست و بیشتر برایشان شبیه به آغاز یک جنگ بزرگ است. ممکن است هیچوقت روی این تبلیغ‌ها کلیک نکنید ولی حتی دیده شدن آن نیز، نوعی ارزش محسوب می‌شود و ممکن است با بلاک شدن تبلیغات توسط تعداد کافی از افراد در وب، مدل پایه‌ی وب به خطر بیافتد. 

ما مرورگر Brave را توسعه می‌دهیم تا از ایجاد جنگ جلوگیری کنیم و با کاربرانی که برای وب‌گردی و مشارکت از یک مرورگر استفاده می‌کنند، معامله‌ی عادلانه‌ای کرده باشیم. ما در حال توسعه یک مرورگر و یک سرویس ابری به هم متصل با مجموعه‌ای از تبلیغات ناشناس هستیم. ما تا به امروز نسخه 0.7 این مرورگر را برای آزمایش توسط توسعه‌دهندگان منتشر کرده‌ایم. 

در حالت پیشفرض، مرورگر Brave همه چیز را مسدود خواهد کرد: اسکریپت‌های تحلیلی اولیه‌ای که آغازگر برنامه‌های تبلیغاتی هستند، پیکسل‌های ۱*۱ برای مشاهده تعداد بازدید، اطلاعات حاصل از کلیک رو تبلیغات و... در حالت پیشفرض مرورگر Brave فقط تبلیغ‌هایی در اندازه‌های ثابت و استاندارد را نمایش خواهد. ما این فضاهای نمایش تبلیغات را توسط روبات‌هایی که بر روی نرم‌افزارهای ابری در حال اجرا هستند، خواهیم یافت و دیگر کاربران از مشکلاتی همچون تبلیغ‌هایی با اندازه ناهمگون، مشکل در بارگزاری تبلیغ و کاهش باطری مواجه نخواهند بود. هدف‌گذاری نمایش تبلیغات توسط سیگنال‌های سمت مرورگری خواهد بود که طبق دایره واژگان خاصی مشخص شده‌اند و از یک User ID خاص و یا کوکی‌هایی که مشخصا قابل شناسایی هستند، استفاده‌ای نمی‌شود. 

یک مرورگر هر کاری (تاکید می‌کنم هرکاری) که شما انجام می‌دهید را می‌بیند. مرورگر تلاش شما برای متوقف کردن تبلیغ‌های ثابتی که مدام در حال دنبال کردن‌تان هستند را می‌فهمد. 

ما اطلاعات کاربرانمان را از سیستم ابری خود (Brave Vault) بیرون نگه خواهیم داشت. اینکه اطلاعات شخصی شما بدون اجازه‌تان نگه داری نشود، برای ما و شما خوب است. 

پس، ما یک بستر تکنولوژی-تبلیغاتی مرورگرمحور هستیم که از دقت و حفظ حریم خصوصی بالایی برخوردار است. هدف ما حل مسئله مدیر و مامور، قبل از شدت گرفتن آن است. 

Brave اولین تلاش در وب، برای تفییض مالکیت و کنترل اطلاعات وب‌گردی به خود کاربران از طریق مسدودسازی ردیابان، بدون قائل شدن هیچ استثنایی است. 

به ما ملحق شوید، با کمک شما می‌توانیم مشکلات وب جهانی را برطرف کنیم.