جستجو در وب گاهی می‌تواند یکی از سخت‌ترین کارها باشد. زیرا قبل از جستجو حتماً باید به اندازه‌ی کافی در زمینه‌ی مورد نظر فکر کنید. به‌علاوه باید کلمات کلیدی که شما را به نتایج دلخواه می‌رساند را پیدا کنید. سپس باید به این موضوع توجه کنید که آیا نتایج نمایش داده شده واقعاً بهترین صفحات وبی هستند که به جستجوی شما پاسخ می‌دهند. بنابراین فرآیند جستجو نیاز به تفکر اساسی دارد.

گوگل این موضوع را می‌داند و قصد دارد این مزاحمت‌های فکری را با ساخت یک محصول جدید جستجوی موبایل حل کند، که قبل از انجام هر گونه جستجو توسط شخص تشخیص می‌دهد که قصد انجام چه کاری را دارد و این همان پیش‌بینی آینده است. فرض کنید قرار است روز شنبه یک مهمانی شام داشته باشید و می‌خواهید غذاهای خوشمزه‌ای برای آن تهیه کنید. سری به مغازه خواروبار فروشی می‌زنید که برای محصولاتش منویی نصب نکرده است اما همچنانکه شما جلوی آن راه می‌روید موبایل شما در جیبتان شروع به ویبره می‌کند. این شگفتی خاصی از گوگل است که یک لیست از دستور العمل‌های مبتنی بر انواع محصولات موجود در فروشگاه را برایتان ارائه می‌کند. همچنین چند نوع غذای گیاهی برای دوستتان ساندرا و همسرش که گیاه‌خوارند پیشنهاد می‌دهد. زیرا قبلا چند بار پیش آمده است که دوستتان گرسنه از خانه شما رفته است زیرا فراموش کرده بودید که نباید به غذا کره بزنید. گوگل همه‌ی این‌ها را بدون حتی یک پرسش انجام می‌دهد.

این داستان یک سناریوی سخت است. در حقیقت گوگل در حال حاضر محصولات جدیدی ساخته است که وقتی ترکیب می‌شوند می‌توانند درک مستقیمی از محیط اطراف ارائه کنند و در واقع امکان تجربه‌ی یک جستجوی بدون فعالیت را فراهم آورده است. این شرکت بر روی بسیاری از منابع جدید اطلاعاتی که توسط اسمارت فون‌ها پیشنهاد می‌شوند آغاز به کار کرده است که اکثر آمریکایی‌ها یکی از آن‌ها را همیشه به همراه دارند و هر روز بیشتر و بیشتر به آنها وابسته می‌شوند.

مثال فروشگاه مواد غذایی را در نظر بگیرید. گوگل می‌داند که شما یک مهمانی شام در پیش دارید. زیرا ایمیلی که شما در جی‌میل برای دعوت دوستان ارسال کرده‌اید را خوانده است و از آنجایی که این ایمیل دعوت برای ساندرا نیز ارسال شده است و او در پروفایل Google+ خود گیاهخوار بودن خود را ثبت کرده است. گوگل به این موضوع کاملاً واقف است. گوگل به وضوح می داند که کریسمس نزدیک است و شما احتمالاً می‌خواهید یک جشن برگزار کنید و همچنین در دستورالعمل آن غذاهای فصلی داشته باشید. حتی ممکن است براساس تاریخچه‌ی جستجوی شما بداند که شما دوست دارید چه نوع غذاهایی را در این مهمانی بپزید. و البته به لطف تراشه جی پی اسی که در اسمارت فون شما وجود دارد می‌داند که شما کدام فروشگاه مواد غذایی را برای خرید مهمانی گذشته خود انتخاب کرده بودید و از طرفی نیز گوگل در هر لحظه می‌داند که شما کجا هستید.

این موضوع کمی وحشتناک اما اجتناب ناپذیر است. اگر هم گوگل این کار را انجام ندهد شرکت‌های دیگری مانند اپل یا مایکروسافت یا استارتاپ‌های دیگری که هنوز حتی وجود هم ندارند این کار را انجام خواهند داد. در واقع نزدیکترین چیزی که گوگل به عنوان یک ابزار درک بصری جستجو برای پاسخ گویی مستقیم به اپل توسعه داده است Google Now نامیده می‌شود و در حال حاضر می‌تواند بسیاری از تفکرات را پیش‌بینی کند. به عنوان مثال Google Now به شما می‌گوید صبح که از خواب بیدار می‌شوید آب و هوا چگونه خواهد بود. یا هنگامی که در ایستگاه اتوبوس منتظر اتوبوس هستید به شما خواهد گفت که چه مدت زمانی طول می کشد تا اتوبوس مقصد مورد نظر شما برسد.

نیازی به پرسش شما نیست. گوگل خودش می‌داند که شما در حال انجام چه کاری هستید و کارایی آن بهتر خواهد شد اگر بداند که شما قصد انجام چه کاری را دارید. طراح با تجربه‌ی جستجوی گوگل در مصاحبه خود با Technology Review  MIT این ماموریت را به شکل نسبتاً دقیقی توضیح می‌دهد.

موتور جستجو دقیقا آنچه را به دانستن آن نیاز دارید در زمان مناسب برایتان فراهم خواهد کرد. بدون اینکه نیاز به پرسشی از سوی شما باشد.

اگر پذیرش این ایده برای شما راحت نیست شما را سرزنش نمی‌کنیم. علاوه بر همه‌ی این‌ها گوگل محصولات فوق را برای سرگرمی در آینده نمی‌سازد. بلکه این ابزار در واقع یک کسب و کار سودآور است. استفاده از هوش‌مصنوعی راهی برای افزایش تبلیغات هوشمند است. به‌علاوه اگر هم گوگل این کار را انجام ندهد مطمئناً شرکت دیگری این طرح را پیش خواهد برد. فراموش کردم قبل از گوگل به فیس‌بوک اشاره کنم. که در تلاش است برای تبلیغات شرکت‌ها از بهترین روش‌ها استفاده کند. البته گوگل با نقض حریم خصوصی کاربران به دریافت اطلاعات بیشتری از آن‌ها موفق می‌شود. ولی اگر نگرانی‌های حریم خصوصی را کنار بگذاریم پیش‌بینی‌های گوگل قبل از جستجو در آینده بسیار جذاب خواهند بود.