مهندسی، واژه‌ای است که در بین اکثر مردم کاری مردانه محسوب می‌شود. این تصور غلط فقط بین مردان نیست چرا که بسیاری از بانوان ایرانی باور دارند یک زن توانایی انجام کارهای مورد انتظار از یک مهندس را ندارد. مهندس دختری که وارد محیط کار می‌شود، این تبعیض را بشدت احساس می‌کند و با این تفکر غلط مبارزه می‌کند، سعی می‌کند مردانه رفتار کند تا در محیط کار پذیرفته شود ولی موفق نمی‌شود چرا که فقط با تلاش یک فرد یا تعداد محدودی، این تصور غلط ریشه‌کن نمی‌شود.

مشکل اینجاست که حتی بسیاری از دختران بعد از فارغ‌التحصیلی سمت مشاغل مربوط به رشته‌ی خود نمی‌روند چون اعتماد به‌ نفس کافی را ندارند و تعداد معدودی هم که وارد بازار کار می‌شوند بعد از مشاهده‌ی شرایط کار، خود را کنار می‌کشند چون مسلماً کسی دوست ندارد هرروز در محیط کار به دیگران نشان دهد مانند دیگر کارکنان مرد برای شرکت یا کارخانه درآمدزاست.

یکی از دخترانی که برای ریشه‌کن کردن این تفکر تلاش می‌کند، دبی استرلینگ، مؤسس گلدی بلاکس است. که برای افزایش تعداد مهندسین دختر و جلب نظر آن‌ها به ریاضیات تلاش می‌کند چراکه به گفته‌ی خود او تنها ۱۴٪ مهندسین در دنیا را دختران تشکیل می‌دهند. او نوع جدیدی از اسباب‌بازی‌ها را ساخته که به شیوه‌ای دخترانه، آن‌ها را تشویق به بازی با ریاضیات می‌کند با این امید که شاید در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش تعداد دختران در این حوزه باشیم.

 همان‌طور که در کارتون‌های باربی نیز می‌بینیم، شخصیت باربی ظاهری زیبا و جذاب دارد ولی باهوش نیست. در کتابچه‌های گلدی بلاکس، گلدی قهرمان داستان با موهای مجعد و ظاهری زیبا، ابزار به دست با دیگر شخصیت‌های داستان تلاش می‌کند مشکلی را به‌صورت خلاقانه حل کند و از این راه کودکان را ترغیب می‌کند تا اسباب‌بازی‌هایی طراحی کرده و بسازند.

در ادامه می‌توانید ویدیویی را که یکی از انواع اسباب‌بازی‌های گلدی بلاکس را معرفی می‌کند ببینید:

نایب‌رئیس بخش فروش شرکت گلدی بلاکس، لیندزی شپرد در این‌باره می‌گوید:

فرهنگی که دختران را از کودکی به سمت پرنسس‌ها می‌کشاند، تأثیر مخربی بر خلاقیت و توانایی فکری آن‌ها می‌گذارد. به‌عنوان یک مادر، باور دارم آنچه در خانه‌ها استفاده می‌کنیم یا در اختیار کودکان قرار می‌دهیم، در حقیقت بیان‌کننده‌ی میزان اهمیت آن مسئله در نظر ماست. اگر کودکان از پدر، مادر و اطرافیان این‌گونه دریافت کنند که پوشش و ظاهر هر شخص مهم‌تر از توانایی‌های اوست، با این تصور بزرگ می‌شوند وزندگی می‌کنند تا بتوانند انتظارات دیگران را برآورده کنند. پوشیدن لباس‌های یک پرنسس هیچ اشکالی ندارد ولی اگر دوست دارید دخترتان یک پرنسس باشد به او یاد بدهید قلعه‌ی خود را هم بسازد.

در ویدئوی زیر دبی راجع به تلاش خود برای پذیرفته شدن به‌عنوان یک مهندس و سرانجام موفقیتش در ساخت این اسباب‌بازی‌ها صحبت می‌کند.

دبی وب‌سایتی بانام engineergirl نیز راه‌اندازی کرده است که سعی در معرفی مهندسی به نوجوانان دختر دارد. او همچنین در این وب‌سایت راه‌هایی برای موفقیت در این حوزه معرفی می‌کند و مسابقاتی برای جذب مخاطب در نظر گرفته است.

متأسفانه وب‌سایت‌ها و تیم‌های این‌چنین ایرانی به‌جز گروه کفشدوزک و چند گروه کوچک دیگر فعالیت چندانی ندارند. مسئله اینجاست که مشکل اکثر دختران ایرانی مخالفت خانواده‌های آن‌هاست که از فرهنگی غلط ناشی می‌شود. سنتی که گرایش دختران به کارها و مسائلی که برچسب مردانه دارند را نفی می‌کند. این‌گونه تیم‌ها می‌توانند با راه‌اندازی کارگاه‌ها و جلسات، نظر دختران و خانواده‌ها را نسبت به مهندسین زن عوض کنند.

پس اگر می‌خواهیم قدمی در حل این مشکل برداریم باید با فرهنگ‌سازی شروع کنیم چون در بسیاری موارد این خود دختران هستند که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه‌اند ولی شرایط و اعتقادات غلط خانواده مانع آن‌ها می‌شود.