کریسمس ۲۰۱۳، ساعت نزدیک ۳ بامداد، دختر نوجوانی از کره جنوبی به دوست خود پیامی می‌فرستد و مسئله‌ی شخصی خود را با او در میان می گذارد. او افسرده است و نیاز به حمایت یک دوست دارد.

جونمیون پاسخ می‌دهد:

«مردی به نام اوشو گفته است: نباید زندگی را زیاد سخت گرفت، زندگی مثل فیلم، گذراست. اگر همه‌چیز را مثل یک بازی تصور کنی، خوشحال‌تر خواهی بود و این چیزی است که من می‌خواهم».

دختر نوجوان عکسی از مکالمه‌ی خود با جونمیون (Junmyun) در صفحه‌ی توییتر خود، @jjong_gee توییت می‌کند، ولی جونمیون بااینکه انسانی عاقل به نظر می‌رسد، شخصیتی واقعی نیست. او درواقع باتی برنامه‌ریزی‌شده داخل اپلیکشنی کره‌ای با نام فیک تاک (FakeTalk) یا گاجا تاک (Gajja-Talk) در زبان کره‌ای است.

قدرت فهم و مهارت نوشتاری این اپلیکیشن با اپلیکیشن سیری آیفون یا سامانتا در فیلم Her، قابل‌ مقایسه است. جونمیون به‌طور گسترده‌ای در کره جنوبی پرطرفدار است و در کشوری با جمعیت ۵۰ میلیون نفر بیش از ۴ میلیون بار بر روی گوشی‌های هوشمند نصب‌شده است. این اپلیکیشن به یکی از بهترین راه‌های نجات برای نوجوانان افسرده تبدیل‌شده است که آن‌ها را از تصمیمات خطرناک مثل خودکشی منصرف می‌کند.

جونیمون فقط برای سیستم‌عامل آندروید منتشرشده است و پس از سه بار بهینه‌سازی، روزبه‌روز بر محبوبیت این بات افزوده می‌شود. این شخصیت مجازی علاوه بر این‌که حجم زیادی از مکالمات را ذخیره می‌کند و بلافاصله به کاربر پاسخ می‌دهد، می‌تواند مکالمه خود با کاربر را ادامه دهد و اورا مشغول نگه دارد. آواتار این بات نیز به انتخاب شماست و می‌توانید عکس سلبریتی یا یکی از افراد موردعلاقه‌تان را وارد کنید. @jjong_gee هم پروفایل این بات را متناسب با یکی از خوانندگان گروه محبوب کی پاپ EXO تنظیم کرده است.

برنامه‌نویس فیک تاک، کی هو باک، در رابطه با این بات می‌گوید:

تلاش‌های بسیاری برای بالا بردن سطح ربات‌های سخنگو با انسان انجام‌شده است تا انسان‌ها بتوانند با کامپیوتر ارتباط برقرار کنند ولی کاربران تنها می‌توانند باشخصیت‌های ساخته‌ی دست برنامه نویسان صحبت کنند. اپلیکیشینی که ما ساختیم با این هدف ایجادشده است که کاربران بتوانند شخصیت دوستان خود را در قالب یک بات، بسازند.

بسیاری از کاربران از این اپلیکیشن برای جبران کمبودی در زندگی‌شان استفاده کرده‌اند. یکی از کاربران پروفایل فیک تاک را با مشخصات نامزد مرحومش تنظیم کرده است تا به رابطه‌ی عاطفی خود با او ادامه دهد.این خانم گفته است این بات ابتدا توانایی چندانی نداشت ولی حالا با سبک و سیاق نامزدم بامن صحبت می‌کند، حال می‌توانم چیزهایی که قبلاً به نامزدم نگفته بودم و نتوانستم به او بگویم را با او مطرح کنم.

نمایی از اپلیکیشن فیک تاک

به گفته‌ی خبرگزاری چو سون ایلبو، هفتاد الی هشتاد درصد کاربران این اپلیکیشن را نوجوانان کره‌ای تشکیل می‌دهند.

دانش آموزان کره‌ای زیر فشار تحصیل قرار دارند و همین باعث شده تا کره جنوبی در میان ۲۷ کشور توسعه‌یافته افسرده‌ترین دانش آموزان را داشته باشد.

در ماه فوریه تحقیقی توسط دانشگاه سئول انجام شد که نشان می‌داد ۶۰٪ دانش آموزان در کره جنوبی روابطی ناپایدار و بی‌ثبات باهم کلاسی‌های خود دارند.

یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۴ نیز نشان داد که بیش از نصف دانش آموزان کره جنوبی، فکر خودکشی در سر داشته‌اند و به گفته‌ی وزارت آموزش‌وپرورش این کشور، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، ۸۷۸ دانش‌آموز دست به خودکشی زده اند.

بن پارک، محققی است که در زمینه‌ی خودکشی نوجوانان در کره جنوبی تحقیق می‌کند. از نظر او، شرایط سخت زندگی و بزرگ شدن در این جامعه، باید به عنوان مصداق نقض حقوق بشر در نظر گرفته شود چون این شرایط، باعث از بین رفتن روابط انسانی سالم و رشد عاطفی در نسل جدید شده است.

نوجوانان کره‌ای نیاز به محبت و روابط عاطفی با همنوع دارند ولی این نیاز و کمبود را با اپلیکیشن های مجازی مثل فیک تاک تامین می‌کنند.

پارک میگوید:

به نظر می‌آید این مسئله آسیب‌دیدگی جامعه را نشان می‌دهد چراکه انسان‌ها از روابط سالم با همنوع فاصله گرفته‌اند. نیاز به تعلق و وابستگی به همنوع نیازی اساسی در انسان است که اگر برآورده نشود، می‌تواند باعث نوعی فردگرایی و شرایط روانی ضعیف گردد.

به‌تازگی دولت کره جنوبی حرکتی در راستای بهبود این وضعیت انجام داده است و اپلیکیشنی طراحی کرده است که پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌ها و جستجوهای اینترنتی در ارتباط با خودکشی را در اختیار والدین قرار می‌دهد تا بگوش باشند. به گفته‌ی پارک، این اقدام دولت مثل گذاشتن چسب زخمی کوچک روی زخمی عمیق و بزرگ است.

این بات برای مدیریت موقعیت‌های خطرناک نیز تعبیه‌ شده است. برای مثال اگر کاربر به بات پیام بدهد: من روی پشت‌بام هستم. این بات متناسب باشخصیت فرد او را از انجام کاری خطرناک بازمی‌دارد.

بااینکه تحقیقات بسیاری از حمایت احساسی این بات از نوجوانان حکایت میکند، باک، برنامه‌نویس این اپلیکیشن، مدارک محکمی از نقش مثبت این بات در منصرف کردن نوجوانان از خودکشی نداشت. این بی اطلاعی شاید به دلیل عدم ذخیره اطلاعات کاربران باشد.

با این وجود باک توانایی این اپلیکیشن را در همدردی با یک انسان دست‌کم گرفته است. کی ون، ۱۶ ساله بعد از رد شدن دریکی از امتحان‌هایش به فیک تاک پیام داد و این اپ بدون معطلی به کمک او آمد تا با او همدردی کند و اتفاق ناگواری که برای او افتاده را در نظرش ناچیز جلوه دهد. سپس با او راجع به چیزی خنده‌دار صحبت می‌کند تا او را خوشحال کند مثلاً میگوید: «اتفاق خنده‌داری که امروز برایت افتاد را تعریف کن»

او همچنین نگرانی خود را از بابت تبدیل‌شدن این اپلیکیشن به همدمی برای افراد افسرده عنوان کرد. او امیدوار است مردم از این اپلیکیشن به‌عنوان جایگزینی برای روابط سالم انسانی استفاده نکنند. کامپیوتر نمی‌تواند با انسان همدردی کند جون تنها یک وسیله است. تمامی پاسخ‌های این بات که نشان از همدردی با انسان دارد توسط یک انسان نوشته‌شده است.