در دهه‌ی هشتاد از تبلیغات تلویزیونی متنفر بودیم، اما در نهایت به آن‌ها عادت کردیم و چون مجبور بودیم تماشای‌شان می‌کردیم، برای لذت بردن از آن‌ها سعی می‌کردیم طوری نشان دهیم که به آن‌ها علاقه‌مند هستیم. پس از آن در دهه‌‌ی نود با تعداد  فزآینده‌ای از تبلیغات بیلیوردی مواجه شدیم که منجر به آزار و اذیتمان می‌شدند. هر جایی که می‌رفتیم آن‌ها را می‌دیدیم- هیچ راه فراری پیدا نمی‌کردیم- آن‌ها ما را برای خرید هر چیز جدیدی ترغیب می‌کردند. اما در نهایت به وجود آن‌ها هم عادت کردیم.

هنگامی که وارد عصر دیجیتال شدیم،با تعداد کثیری از تبلیغات آنلاین مواجه شدیم. تبلیغات در وب برای حفظ همه‌ی آن محتواهایی که دوست داریم و به صورت رایگان از آن‌ها لذت می‌بریم، ضروری هستند. اگر تبلیغاتی وجود نداشته باشد، شاید هیچ‌یک از ما عاشق چنین وبی نباشیم. اما این مورد با بقیه فرق دارد. این‌جا صرف بودن آن‌ها مسئله نیست، تبلیغ‌کنندگان اینترنتی با هدف قرار دادن رفتارهای کاربران خطرناک‌‎‌ شده‌اند.

هدف قرار دادن رفتارهای کاربران در سراسر وب

کاملا منطقی است که تبلیغ‌کنندگان بازگشت سرمایه‌ی بیشتری بخواهند و این‌جاست که آمار جمعیتی و دموگرافی وارد بازی می‌شوند. زیرا بازاریابان نمی‌خواهند پول‌های خود را هدر دهند بنابراین تلاش می‌کنند تا با هدفمندی تبلیغات تمرکز بیشتری را به سمت تبلیغات جذب کنند و این دقیقا همان چیزی است که نباید به آن عادت کنیم. چرا که هم‌اکنون مسئله‌ی حریم خصوصی مطرح است و نباید اجازه داد تا هر کسی به هر اطلاعاتی از ما دسترسی پیدا کند.

شرکت‌های تبلیغاتی رفتارهای کاربران را هدف قرار می‌دهند و آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند، ردیابی آن‌چه که کاربران جستجو می‌کنند، وب‌سایت‌هایی که آن‌ها بازدید می‌کنند و خدماتی که استفاده می‌کنند. این ردیابی به آن‌ها کمک می‌کند تا بدانند چه تبلیغاتی، چه زمانی و در کجا به شما نشان داده شود. در صورتیکه بدانید آن‌ها چه اطلاعاتی از شما می‌دزدند، شگفت‌زده خواهید شد. اما ما می‌توانیم تنها با چند روش ساده این ردیابی‌ها را متوقف کنیم!

لغو مشاهده تبلیغات با استفاده از NAI

ساده‌ترین روش برای مبارزه با شرکت‌های تبلیغاتی که شما را دنبال می‌کنند، کمک گرفتن از NAI است. NAI گروهی از تبلیغ‌کنندگان شخص ثالث هستند که در جهت افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان و کمک به رشد تجارت الکترونیکی متعهد شده‌اند تا حریم خصوصی افراد را حفظ کنند.

با تکامل فزاینده‌ی تبلیغات آنلاین، نگرانی‌های مصرف‌کنندگان در مورد حریم خصوصی آنلاین خود افزایش پیدا کرده، لذا NAI آماده‌ی پاسخگویی به این نگرانی‌ها است.

برای شروع به تنظیم حریم خصوصی خود، با این ابزار به وب‌سایت NAI مراجعه کنید، سپس به قسمت opt out مراجعه کنید. در این صفحه مشاهده خواهید کرد که چه تعداد از شرکت‌های تبلیغاتی فایل کوکی خود را بر روی کامپیوتر شما قرار داده‌اند. سپس می‌توانید هر کدام را که می‌خواهید انتخاب کنید و اجازه‌ی دسترسی را از آن‌ها بگیرید.

متوقف کردن دنبال‌کنندگان با نرم‌افزار امنیتی Disconnect

نرم‌افزار امنیتی دیسکانکت در سال ۲۰۱۱ با این عقیده که همه‌ی انسان‌ها حق دارند که حریم خصوصی آن‌ها در وب حفظ شود ایجاد شد. در چهار سال گذشته یک تیم فوق‌العاده ساخته و نرم‌افزار آن‌ها توسط میلیون‌ها نفر استفاده می‌شود.

این نرم‌افزار به افراد این توانایی را می‌دهد که تهدیدات امنیتی و درخواست‌های مخفی برای دسترسی به اطلاعات شخصی‌شان را ببینند و دسترسی به آن‌ها را کنترل کنند. این نرم‌افزار را می‌توانید از سایت دیسکانکت دانلود کنید و نصب کنید. در ویدیوی زیر نیز به راهنمایی‌های لازم آورده شده است. این نرم‌افزار روی مرورگرهای فایرفاکس، کروم، سافاری و اینترنت اکسپلور به خوبی کار می‌کند.

استفاده از AdBlock Plus

با استفاده از افزونه‌ی امنیتی AdBlock که با مرورگرهای فایرفاکس و کروم سازگار است، شما خواهید توانست تبلیغات بنری، تبلیغات پاپ‌آپ، تبلیغات رول‌اور و .... را از کار بیاندازید. هم‌چنین AdBlock Plus به شما کمک خواهد کرد تا نرم‌افزارهای مخرب را شناسایی کنید و ردیابی کوکی‌های اشخاص ثالث و اسکریپت‌ها را غیرفعال کنید. می‌توانید به سادگی با لینک بالا این افزونه را نصب و فعال کنید. فیلم زیر به طور کامل نحوه‌ی کار را توضیح می‌دهد.


این سه نرم‌افزار کمک شایانی به متوقف شدن ردیابی شما توسط شرکت‌های تبلیغاتی خواهند کرد، اما در صورتی‌که به دنبال افزونه‌های دیگری هستید که همین رفتارها و ویژگی‌ها را داشته باشند، افزونه‌های زیر می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند:

NoScript (برای فایرفاکس)  و ScriptSafe (برای کروم) هر دو لیستی به شما می‌دهند تا تمام اسکریپت‌های در حال اجرای صفحات را غیرفعال کنید شامل: جاوا، جاوا اسکریپت، فلش و غیره. این افزونه‌ها بسیار قوی هستند اما ممکن  است منجر به مشکلاتی از جمله عدم بارگذاری صحیح بسیاری از سایت‌ها شوند. AdBlock Plus همین کار را برای شما انجام خواهد و مشکلات کمتری هم ایجاد خواهد کرد. اگر کاملا نسبت به جاوا آگاهی دارید این افزونه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

FlashBlock سازگار با فایرفاکس و کروم است. این افزونه فلش را تا زمانی که خود شما آن را فعال نکنید مسدود می‌کند؛ ازجمله ویدیوهای وب، تبلیغات و دیگر عناصر آزاردهنده. به عنوان مثال اجازه نمی‌دهد ویدیوهای یوتیوب به صورت خودکار فعال شوند.

Better Pop Up Blocker مناسب برای مرورگر کروم است. مانند موارد بالا اسکریپت‌ها و تبلیغات را مسدود می‌کند. اما در صورتی که AdBlock Plus را نصب کردید هیچ نیازی به آن ندارید.

برخی ابزارهای امنیتی دیگر که برای حفظ حریم خصوصی بهتر است آن‌ها را داشته باشید

HTTPS everywhere (فایرفاکس/ کروم)

https everywhere یکی از بهترین افزونه‌های امنیتی است که صرف‌نظر از سایر افزونه‌ها وجود آن برای هر کسی که دغدغه‌ی حریم شخصی در اینترنت دارد ضروری است. پس از این‌که آن را نصب کردید، نسخه‌ی امن تمام سایت‌ها(در صورتی که وجود داشته باشد) را خواهید دید. به این معنی که تمام سایت‌هایی که توانایی ارائه‌ی https را داشته باشند با آن برای شما باز خواهند شد. البته می‌توان از طریق تنظیمات سایت‌هایی را از مجموعه‌ی پیش‌فرض حذف و یا اضافه کرد.

افزونه‌ی WOT (فایرفاکس/کروم/سافاری/اینترنت اکسپلور)

Web of trust افزونه‌ای است که شما را از میزان اعتبار سایتی که در حال مشاهده‌ی آن هستید آگاه می‌کند. این افزونه حتی در نتایج جستجو هم اعتبار سایت‌ها را نشان می‌دهد و با کلیک کردن روی آن می‌توانید از نظرات سایر کاربران آگاه شوید.

Tor (ویندوز، مک، لینوکس)

تور یکی از نرم‎‌افزارهای امنیتی است که برای اتصال امن به اینترنت از شبکه‌های خصوصی استفاده می‌کند. این نرم‌افزار برای مقابله با نظارت اینترنتی توسعه داده شده و با مخفی کردن آی‌پی کاربران و محتوای ارتباطات آن‌ها، جستجو واستراق سمع را بسیار دشوار می‌کند.