فناوری اطلاعات و ارتباطات مقوله‌ی جدیدی است و هنوز هم در بین عموم مردم آن‌طور که باید جا نیافتاده است. متأسفانه در بیشتر کشورها فعالان فناوری‌ اطلاعات و متخصصان این حوزه نیز مهارت‌هایی که متناسب با نیاز سازمان‌ها باشد را ندارند. افرادی هم که به شکل تجربی در این زمینه فعالیت دارند چون تحصیلات دانشگاهی ندارند مورد قبول بسیاری از شرکت‌ها یا سازمان‌ها قرار نمی‌گیرند.

امروزه با الکترونیکی شدن بیشتر سیستم‌ها، نیاز به نیروهای متخصص فناوری اطلاعات بیش از هر زمان دیگری احساس ‌شود. اکنون شاید بتوانیم بگوییم که فناوری اطلاعات در بهترین موقعیت خود قرار دارد. اما به نظر می‌رسد فاصله بزرگی بین تخصص‌های موجود در میان مردم و مهارت‌های مورد نیاز در صنعت وجود دارد.

با این وجود، این موضوع نباید نادیده گرفته شود که فناوری‌ اطلاعات یکی از قطب‌های مهم اقتصاد هر کشور است و جالب است بدانید که در حال حاضر نزدیک به ۶.۵ میلیون نفر در آمریکا در زمینه‌ی تکنولوژی و فناوری‌های نوین فعالیت دارند و این تعداد روز به روز در حال افزایش است. 

از طرفی دفتر آمار کار ایالات متحده نیز تخمین زده است که تعداد شغل‌های موجود در زمینه‌ی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار تا سال ۲۰۲۲ تا ۲۲ درصد افزایش خواهد یافت. با توجه به این پیش‌بینی می‌توان گفت پیشرفت این شغل خیلی سریع‌تر از سایر شاخه‌های فناوری است.

طبق گزارشی که به تازگی  و با بررسی نزدیک به ۶۰۰ نفر از مدیران فناوری اطلاعات و ۷۰۰ نفر از حرفه‌ای‌های فناوری اطلاعات منتشر شده است، صنعت فناوری تخصص‌هایی که به آن‌ها نیاز دارد را تامین نمی‌کند. این گزارش برای هر دو گروه مدیران فناوری اطلاعات و متخصصان فعال در این زمینه صادق است و این شکاف در مهارت برای هر دو گروه تا حدود ۸۰ درصد مشابه است.  تنها یک سوم از این فعالان معتقدند که سازمان‌شان دارای مهارت‌هایی است که به آن نیاز دارند. هر چند شاید در نگاه اول متوجه نشویم اما این مسئله بسیار نگران کننده است.

طبق بررسی‌های انجام گرفته، ۶۰٪ از مدیران فناوری اطلاعات معتقدند که داشتن شکاف مهارتی تأثیر شدیدی بر روی شکست سازمان دارد. این در حالی است که تنها ۳ درصد از این افراد اثر این مقوله بر روی موفقیت سازمان را کاملاً رد می‌کنند.

زمانی که از وجود شکاف بین نیازمندی‌ها و مهارت‌ها سخن به میان می‌آید تقریباً نیمی از فعالان فناوری اطلاعات نداشتن مهارت‌های نرم‌افزاری را دلیل اصلی ایجاد این شکاف می‌دانند و بیش از ۷۰٪ نیز معتقدند که تمام مشکلات از نداشتن مهارت کافی در تمام زمینه‌ها ناشی می‌شود.

این موضوع می‌تواند دلایل و احتمال‌های متفاوتی داشته باشد. اما جالب است بدانید که در این بین علوم کامپیوتر بیشترین نرخ بیکاری را دارند. این مسئله در حالی است که تنها یک چهارم از حرفه‌ای‌های فناوری اطلاعات کمبود مهارت را دلیل این بیکاری‌ها می‌دانند. آن‌ها معتقدند دلیل اصلی بیکاری در این رشته ناشی از کم‌تجربگی یا حتی بی‌تجربگی افراد می‌باشد. جای تأمل دارد که بدانید از میان افرادی که در زمینه‌ی علوم کامپیوتر فعالیت دارند ۱۹٪ از آن‌ها بسیار کم‌تجربه هستند و ۲۶٪ نیز تنها تا حدودی تجربه دارند.

جیسون هایمن مدیر تحقیقات TEKsystems می‌گوید:

شکی در این نیست که شکاف تخصص‌های مورد نیاز در زمینه فناوری اطلاعات جدی است و تاثیر قابل توجهی بر روی سازمان‌ها می‌گذارد. با این وجود یک استراژی صحیح برای مدیریت فضای کاری، موثرترین اسلحه برای مقابله با این شکاف است.

یکی از دغدغه‌های فعلی موجود در کشور ما نیز مسئله‌ی بیکاری افراد تحصیل‌ کرده به دلیل نداشتن مهارت لازم در موقعیت‌های شغلی مختلف است. بنابراین اگر خود دانشجویان با همکاری اساتید و دانشگاه بتوانند کارگاه‌های آموزشی در راستای به دست آوردن مهارت و تجربه‌ی لازم در رشته‌ی تحصیلی خود برگزار کنند، فارغ‌التحصیلانی با تجربه و کاربلد وارد بازار کار می‌شوند.

با توجه به آنچه تا کنون گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که در صورتی که فارغ‌التحصیلان رشته‌های فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر بتوانند مهارت‌هایی هم‌تراز با نیاز‌های صنعت در خود پرورش دهند به راحتی می‌توانند به رفع این شکاف مهارتی بپردازند و از همه مهم‌تر این که نرخ بیکاری این رشته‌ها را نیز کاهش دهند. زیرا همانگونه که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم فناوری اطلاعات یکی از قطب‌های مهم اقتصادی هر کشور تلقی می‌شود. به امید آن روز!