اگر نگاهی به سیل مقالات منتشر شده در رابطه با استارتاپ‌ها بیندازید، مشاهده خواهید کرد که بسیاری از کشورها ادعا می‌کنند سیلیکون ولی بعدی هستند. نوادا، برلین، چین و بسیاری کشورهای دیگر که به نظر می‌رسد قطب‌های فناوری باشند که مدعی چنین جایگاهی هستند. این کاملا طبیعی به نظر می‌رسد، چرا که این کشورها در تلاش هستند تا از قدرت‌های تبلیغاتی برای جذب سرمایه‌گذار و مشتری استفاده کنند.

کشور هند نیز یکی از این مدعیان است. هند دارای بالاترین میزان بی‌سوادی در جهان است، حدود یک سوم از کودکان آن دچار سوءتغذیه هستند، نیمی از مردم هند حتی به توالت هم دسترسی ندارند و دوسوم مردم روزانه فقط دو دلار حقوق می‌گیرند. در رتبه‌بندی سهولت راه‌اندازی یک کسب‌وکار به عنوان ۱۴۲ام دست یافته‌اند. پلیس به طور منظم اتومبیل‌ها را متوقف می‌کند و از رانندگان تقاضای رشوه می‌کند. علاوه بر این جاده‌ها و زیرساخت‌های برق این کشور کاملا نامطمئن و غیرقابل اعتماد است.

با این حال آن‌ها خود را در نقطه‌ی عطف رشد می‌داند. براساس گزارشاتی که آن‌ها ارائه می‌کنند (این گزارشات کاملا توسط منابع خارجی تائید شده است)، هند حدود ۳۱۰۰ استارتاپ دارد. از این رو پس از ایالت متحده آمریکا با ۴۱۵۰۰، انگلیس با ۳۵۰۰ و اسرائیل با ۳۳۰۰ استارتاپ رتبه چهارم جهان را به خود اختصاص داده است.

آن‌طور که گزارشات نشان می‌دهند، هندی‌ها در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۱۰۰ استارتاپ را راه‌اندازی کردند و اکنون در تلاش هستند این تعداد را تا سال ۲۰۲۰ به ۱۱۵۰۰ برسانند، بسیاری از این استارتاپ‌ها در زمینه سلامتی، تبلیغات و کشاورزی خواهند بود. مطمئنا این اتفاق یک روند تصادفی نخواهد بود و نیازمند انقلابی است که اگر موفق شود منجر به تغییرات اساسی در این کشور خواهد شد.

اما هم‌چنان امکان شک و تردید به آینده‌ی استارتاپ‌ها در هند وجود دارد، زیرا هند براساس شاخص‌های ژنوم و بلومبرگ رتبه‌ی خوبی کسب نکرده است. در گزارش بلومبرگ که ۵۰ کشور نوآورانه جهان را معرفی می‌کند حتی اسمی از هند آورده نشده است. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر هند بتواند به چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خود غلبه کند شاید بتواند به یک مرکز بزرگ تکنولوژی در جهان تبدیل شود.

موثرترین استارتاپ‌های هند

بسیاری از کسب‌وکارهای جدید در هند از طریق شکاف‌های موجود در بازار و یا کشف یک بازار کاملا جدید وارد صنعت می‌شوند. اگرچه استارتاپ‌های موفق بسیاری در هند وجود دارد، در این‌جا ما به معرفی ۵ استارتاپ می‌پردازیم.

Housing

هاوزینگ یک پورتال جستجوی املاک و مستغلات است که به مشتریان امکان جستجوی مسکن براساس جغرافیا، تعداد اتاق و فیلترهای دیگر را می‌دهد. این شرکت شامل ۶۰۰۰ واسطه است که در ۴۰ شهر هند از جمله بمبئی، بنگلور، کلکته و دهلی نو سرویس ارائه می‌کنند. برای این‌که جستجوی خانه آسان شود، آن‌ها یک رابط کاربری ساده و در عین حال ابتکاری ایجاد کرده‌اند که فرد می‌تواند با استفاده از تصاویر واقعی آپارتمان مورد علاقه خود را فقط با چند کلیک کشف کند.

Adpushup

نرم‌افزاری برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CTR) است و از تست A/B برای افزایش درآمد تبلیغات از طریق وب‌سایت استفاده می‌کند. Adpushup ابزاری ارائه می‌کند که به ناشران آنلاین کمک می‌کند به بهینه‌سازی درآمد تبلیغات بپردازند. این شرکت در سال ۲۰۱۴ در دهلی‌نو هند به ثبت رسیده است. هدف اصلی این استارتاپ بهینه‌سازی آگهی‌ها برای کسب درآمد بهتر، بدون به خطر انداختن تجربه‌ی کاربری است.

Inmobi

یک شبکه‌ی تبلیغات تلفن‌همراه است که محصولات و خدماتی که مردم به دنبال آن‌ها هستند را کشف می‌کند و تبلیغات مرتبط با آن را به آن‌ها نشان می‌دهد. هدف این استارتاپ حل مشکل تبلیغات مزاحم و بی‌ربط است که موجب آزار کاربران می‌شود. Inmobi برخلاف تبلیغات سنتی که مبتنی بر نمایش اجباری تبلیغات است، از واکنش و احساسات کاربران یاد می‌گیرد و براساس آن‌ها تبلیغات را پالایش می‌کند. Naveen Tewari بنیانگذار این استارتاپ است که در سال ۲۰۰۷ آن را ایجاد کرده است. inmobi با نزدیک به ۷۵۹۰۰۰۰۰۰ کاربر در سراسر ۱۶۰ کشور جهان، روزانه میلیاردها تبلیغ نمایش می‌دهد.


Paytm

Paytm یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی هندی است که در سال ۲۰۱۰ توسط Vijay Shekhar Sharma راه‌اندازی شده است، این استارتاپ با ۸۰ میلیون کیف پول تلفن‌همراه و بیش از ۱۵ میلیون سفارش در هر ماه تجارت تلفن‌همراه هند را متحول کرده است.

Ola

Ola یک برنامه‌ی رایگان موبایل برای حمل‌ونقل شخصی در هند است، این برنامه در جمع هندی‌ها بسیار محبوب است و در میان استارتاپ‌ها سریع‌ترین رشد را داراست. Ola در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۱۰ توسط Bhavish Aggarwal و Ankit Bhati تاسیس شد. سال ۲۰۱۴ به شبکه‌ای با بیش از ۲۰۰۰۰۰ اتومبیل در سراسر شهرها رسید. Ola توانسته حدود ۶۰ درصد از بازار سهام هند را به خود اختصاص دهد و به عنوان بزرگ‌ترین رقیب Uber شناخته ‌شود.

سرمایه‌گذاری در هند

از اوایل سال ۲۰۱۵ سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر (vc) و خصوصی (pe) افزایش پیدا کرده و تقریبا ۸ برابر شده است. در سال گذشته housing حدود ۹۰ میلیون دلار سرمایه از سافت‌بانک دریافت کرده است، ola نیز ماه آوریل ۲۰۱۵ سرمایه‌ای به میزان ۴۰۰ میلیون دلار از سوی سافت‌بانک، تایگرگلوبال و ... دریافت کرد.

اما نکته‌ی مهم این‌جاست که هند چگونه توانسته این سرمایه‌گذاران را به خود جذب کند؟

از زمانی که نخست‌وزیر هند ناراندرا مودی به ایالت متحده سفر کرد، روابط اقتصادی بین ایالت‌متحده و هند با گذشت زمان تقویت شد. دولت مودی تمام تلاش‌های خود را انجام داد تا بر تمام تنگناهایی که مانع سرمایه‌گذاری در هند می‌شوند غلبه کند و  یک محیط سازگار و سرمایه‌گذار پسند در هند ایجاد کند.

طی سال‌های اخیر هند از نظر رشد اقتصادی ضعف پیدا کرده بود و سرمایه‌گذاران خارجی با احتیاط به آن نزدیک می‌شدند. سرمایه‌گذاران دلایل بسیاری برای عدم تمایل خود جهت ورود به بازار هند داشتند از جمله: مشکلات در خرید زمین، تاخیرهای رویه‌ای، زیرساخت‌های بسیار ضعیف، کمبود مسکن و هم‌چنین قوانین زیست محیطی مختلف. 

با این حال، از زمانی‌که حزب بهاراتیا جاناتا کنترل دولت را به دست گرفته است، تلاش‌ها در زمینه‌ی کشف مشکلات و رفع آن‌ها شدت گرفته است. آن‌ها بسیاری از قوانینی را که مانع ورود سرمایه‌گذاران به کشورشان می‌شدند را حذف کرده‌اند، با سفرهای بین‌المللی بسیار، روابط خود را با جامعه‌ی بین‌المللی بهبود داده‌اند و اکنون در جایگاه بالایی برای جذب سرمایه‌گذار قرار گرفته‌اند.

در رتبه‌بندی‌ بهترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی، هند به عنوان اولین کشور در میان ۱۱۰ کشور جهان انتخاب شد، چین موقعیت ۶۵ را به خود اختصاص داده است و ایالت متحده در جایگاه ۵۰ قرار گرفته است.

بنابراین آیا هند به مرکز بعدی تکنولوژی در جهان تبدیل خواهد شد؟

با وجود سرمایه‌گذاری‌های عظیم روی استارتاپ‌های هند و هم‌چنین نیروی کار بسیار فنی و ماهر، بسیاری از ایرادها به شرایط موجود در هند وارد شده است. سه مشکل اصلی استارتاپ‌های هندی به قرار زیر است:

۱)  بسیاری از استارتاپ‌های هندی کپی هستند و اغلب نمونه‌ی خارجی آن‌ها وجود دارد.
۲) هیچ طرح مقیاس‌بندی و زمان‌بندی شده مناسب برای آینده‌ی استارتاپ‌ها وجود ندارد.
۳) نیاز فوری به بهبود سیاست‌های دولتی(از جمله سهولت کسب‌وکار، مشوق‌های مالیاتی، در دسترس بودن سرمایه و غیره) چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و حمایت از آن‌ها وجود دارد.