یک ایده در سر دارید که دائماً با آن کلنجار می‌روید و به نظرتان بهترین ایده دنیاست، شب‌ها با فکر کردن در مورد آن به خواب می‌روید و روزها با دوستان‌تان در مورد آن صحبت می‌کنید، این‌ها می‌تواند اولین مراحل شروع یک کسب‌وکار (شما بگویید استارتاپ) عالی باشد ولی یک ایده به‌تنهایی کافی نیست و وقتی شروع می‌کنید به عملی کردن ایده‌هایتان به مرحله‌ای خواهید رسید که نیاز به پول شدیداً حس خواهد شد، هرچند پول عامل اصلی در موفقیت نیست ولی عامل مهمی است. برای اینکه اینترنت پرسرعت بگیرید، چند میز و صندلی کهنه تهیه کنید و از زیرزمین گرم و نمور خانه‌تان به یک دفتر رسمی‌تر منتقل شوید پول ناجی شما خواهد بود.

پول هم قطعاً دست پولدارهاست و عده‌ای از پولدارها هم دوست دارند که با پولشان به شما کمک کنند تا شما برای آن‌ها کارکنید و پول آن‌ها را بیشتر کنید.

در این نوشته خلاصه‌ای از توصیه‌های اسکات ایسن مدیر عامل و بنیانگذار Future Founders Foundation را برایتان خواهم گفت تا بهتر بتوانید سرمایه‌گذاران را ترغیب کنید که شما بهترین فرد برای سرمایه‌گذاری هستید

قبل از اینکه به پول احتیاج پیدا کنید با سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کنید

ارتباطات حرف اول را در تجارت و کسب‌وکار می‌زند و بهترین ارتباط، ارتباطی است که به‌طور طبیعی شکل بگیرد نه بر اساس نیازهای مادی. سعی کنید قبل از اینکه به مرحله‌ای برسید که نیاز شدید به پول‌داشته باشید رابطه‌ای تدریجی و دوستانه با سرمایه‌گذاران پیدا کنید و در مورد آرزوهای خود و علایق خود با آن‌ها صحبت کنید. این رابطه تدریجی باعث می‌شود که علایق آن‌ها را نیز بشناسید، چراکه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای معمولاً بر روی استارتاپ های سرمایه‌گذاری می‌کنند که به آن‌ها علاقه دارند. داشتن رابطه قبلی با یک سرمایه‌گذار حس اعتماد را بیشتر می‌کند و قانع کردن سرمایه‌گذار را نیز آسان‌تر می‌کند درنهایت این حس اعتماد موجب می‌شود که سرمایه‌گذاران امتیازاتی بیشتر از پول را در اختیار شما قرار دهند، امتیازاتی مانند شراکت، مشاوره و حتی متصل کردن شما به شبکه ارتباطی‌شان.

فروش قبلی به اعتبار مدل کسب‌وکار شما می‌افزاید و شما را قابل‌اعتمادتر می‌کند

سعی کنید قبل از اینکه به مرحله سرمایه‌گذاری برسید چند مشتری پیدا کنید و محصولتان را به آن‌ها بفروشید. داشتن مشتری در نسخه‌های اولیه محصول می‌تواند سرمایه‌گذار را قانع کند که در آینده هم برای محصول مشتری وجود خواهد داشت و سوددهی استارتاپ شما تا حدودی تضمین خواهد شد. داشتن اطلاعات ثبت‌شده و قابل استناد در نشان دادن وجود مشتری بسیار مهم است، سعی کنید هر نوع اقدام به خرید را ثبت کنید. حتی اگر خریدی هم انجام‌نشده باشد بازهم ثبت کنید تا بتوانید میزان نرخ تبدیلات (تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل) را محاسبه کنید.


توضیح دهید که مخاطبین شما چه کسانی هستند و چگونه به آن‌ها دسترسی خواهید داشت

بازاریابی بسیار مهم است و اگر نتوانید توضیح دهید که چه کسی محصول شما را خواهد خرید و برنامه شما برای ارتباط با آن‌ها چیست، نشان خواهید داد که به‌اندازه کافی در مورد محصولتان تحقیق نکرده‌اید و هیچ‌کس علاقه‌ای نخواهد داشت تا در کاری که مشتریانش مشخص نیستند سرمایه‌گذاری کند.

اعداد موردنیاز را بدانید و از نرخ بازگشت سرمایه مطمئن باشید

سرمایه‌گذاران انتظار دارند که مدل کسب‌وکار روشن و واضحی داشته باشید و به بحث‌های مالی استارتاپ خودتان مسلط باشید. لذا سعی کنید ساختار درست مالی تهیه کنید و تسلط کافی به آن داشته باشید چراکه تسلط نشان‌دهنده اهمیتی است که شما به‌ بحث مالی می‌دهید. اگر یک سرمایه‌گذار ببیند که شما به امور مالی کارتان اهمیت می‌دهید پول خود را با اطمینان خاطر بیشتری به دست شما خواهد سپرد و مطمئن خواهد بود که این پول تا چه بازه زمانی در دست شما خواهد بود و چه موقع از سرمایه‌گذاری خود سود کسب خواهد کرد.

در مورد جزئیات سرمایه‌گذاری‌های موردنیاز دقیق باشید

بیشتر استارتاپ ها نیاز به پول‌ دارند و به روش‌های مختلفی می‌توانند پول جذب کنند. سرمایه‌گذارها هم در مراحل مختلفی می‌توانند روی یک استارتاپ سرمایه‌گذاری کنند. به همین دلیل یک سرمایه‌گذار باید بداند که پولی که در اختیار شما قرار می‌دهد چگونه صرف خواهد شد. چقدر برای نیروی انسانی، بازاریابی، توسعه محصول و چقدر برای تکنولوژی و چیزهای دیگر خرج خواهد شد. دانستن این جزئیات به سرمایه‌گذار کمک می‌کند که تشخیص دهد که در مرحله درستی در حال سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ شماست یا نه. درنتیجه هر چه بتوانید شفافیت بیشتری در مورد موارد مصرف سرمایه‌ها تهیه کنید احتمال جذب سرمایه‌گذار را هم بیشتر کرده‌اید.

نشان دهید که خود شما هم بر روی استارتاپ خودتان سرمایه‌گذاری کرده‌اید

درست است که شما وقت‌تان را که مهم‌ترین سرمایه شماست بر روی یک استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کنید ولی یک سرمایه‌گذار بزرگ معمولاً اگر ببینید که خود شما هم سرمایه‌گذاری مالی بر روی استارتاپ خود انجام داده‌اید اطمینان پیدا خواهد کرد که خود شما هم در زیانی که ممکن است به وجود بیاید شریک هستید و درنتیجه همه تلاشتان را برای جلوگیری از این زیان خواهید کرد. سرمایه‌گذاری شما نشان از تعهد شما به کسب‌وکارتان است. حتی سرمایه‌گذاران گام را فراتر می‌گذارند و برای آن‌ها مهم است که شما تا چه حدی بر روی استارتاپ خودتان وقت می‌گذارید. ممکن است که ازنظر مالی معقولانه باشد که شما یک کار اصلی داشته باشید و در اوقات فراغت بر روی استارتاپتان کارکنید ولی برای یک سرمایه‌گذار مهم است بداند که شما به‌قدری به موفقیت استارتاپتان امید دارید که به‌صورت تمام‌وقت بر روی آن کار می‌کنید.

سؤالات احتمالی را پیش‌بینی کنید

یک ارائه خوب در مورد استارتاپتان تنها عامل موفقیت در جذب سرمایه‌گذار نیست، عوامل مهم دیگری هم هستند که سرمایه‌گذار در مورد آن‌ها از شما خواهد پرسید تا توانایی، هوشمندی و جدیت شما را بسنجد و شما باید قبل از رفتن به جلسه توجیهی آن‌ها را پیش‌بینی کنید.

سرمایه‌گذاران ممکن است در مورد تیم شما سؤال بپرسند تا ببیند که تا چه اندازه در جذب، آموزش و نگه‌داری نیروی انسانی توانایی دارید و تا چه اندازه توانسته‌اید کار تیمی را جایگزین کار فردی کنید. در مورد رقبای خود اطلاعات کافی داشته باشید و حتی برای سؤالات روانشناسی هم آمادگی کسب کنید.
درنهایت فراموش نکنید که اگر به ایده خودتان ایمان داشته باشید بالاخره خواهید توانست یک سرمایه‌گذار را قانع کنید به ایده شما ایمان بیاورد.