"هر چند کسانی که پشت میز می‌نشینند ورزشکار نیستند ولی به تناسب اندام نیاز دارند."

همه ی ما می‌دانیم بیش از حد پشت میز و روبروی مانیتور نشستن عوارض سوء بسیاری دارد که از دست دادن تناسب اندام شاید یکی از کوچکترین آنها باشد. اما افراد بسیاری هستند که به اقتضای شغل و یا علاقه‌ی خود‌ روزانه ساعت‌های طولانی را پشت مانیتور کامپیوتر خود می‌گذرانند. جالب است بدانید که می‌توانید با انجام چند کار ساده تا حدودی از شدت این عوارض بکاهید و کارهای خود را پیرامون کامپیوتر طوری پاک‌سازی کنید که عادت‌های بدتان منجر به آسیب رساندن به سلامتی شما نشود و از طرفی یادگیری روشهای صحیح بتواند از شما در برابر آسیب‌ها محافظت ‌کند.

مجددا مکان مانیتور خود را تنظیم کنید

اگر صفحه نمایش شما به طور مستقیم بر روی میز شما قرار داده شده است، زمان آن فرا رسیده است که از مدیرتان بخواهید صفحه نمایش کامپیوترتان را تعویض کند. زیرا طبق گفته‌ی دکتر جیم شیدی مدیر موسسه‌ی Vision Performance، قسمت بالای صفحه‌ی نمایش شما باید هم سطح چشم شما باشد. ایده این است که جهت نگاه چشم شما باید همواره ۱۰ درجه به سمت پایین‌ باشد. این میزان هر چقدر کمتر یا بیشتر باشد کاربران کامپیوتر باید با حرکت سر خود را با آن زاویه وفق دهند.

بنابراین اگر صفحه نمایش شما خیلی پایین باشد سر شما کاملا به سمت پایین متمایل می‌شود و این باعث ایجاد کمردرد و درد گردن می‌شود. از طرفی نیز اگر صفحه‌ی نمایش بالاتر از حد معمول قرار گیرد باعث سندروم خشکی چشم می‌شود.

طریقه نشستن صحیح

بدن خود را در راستای چانه‌ی خود قرار دهید

استقرار ضعیف چیزی است که هر کارمند اداره محور باید آن را در طول روز کاری خود در نظر بگیرد. اکثر افرادی که در پشت کامپیوتر می‌نشینند طوری مجذوب آن می‌شوند که گویی می‌خواهند وارد صفحه نمایش کامپیوتر ‌شوند. دراقع این بدان معنا است که گردن خود را تا حد زیادی به سمت جلو دراز می‌کنند. این عدم تعادل باعث ایجاد فشاری بر روی گردن و ستون فقرات می‌شود.

دکتر جیمز بومن از پورتلند می‌گوید:

طبق راه‌حل‌های کایروپراکتیک این عمل درست مانند برداشتن توپ بولینگ با یک دست است.

 اگر بازوهای شما به صورت عمودی در پایین قرار گیرند فشار کمتری بر عضلات وارد می‌کنند. اما اگر طوری تکیه کنید که گویی توپی جلوی شما قرار دارد، ماهیچه‌های شما برای جبران آن باید رو به بالا باشند. زمانی هم که پشت یک میز نشسته‌ایم در واقع این توپ بولینگ سر ما است.  بنابراین دکتر بومن توصیه می‌کند:

به منظور جلوگیری از قوز کردن و نیز برای حفاظت از ستون مهره هنگام نشستن در پشت میز ستون فقرات و گردن باید تقریبا در یک راستا و زیر هم قرار داشته‌ باشند. احتمالا بهترین و موثرترین نرمشی که می‌توانید برای قسمت فوقانی ستون مهره و گردنتان شاید همین درست نشستن باشد.

برای سلامتی خودتان هم که شده، گاهی بایستید

محل‌کارهای مدرن بر اساس اصول و مفاهیم نشستن بنا شده‌اند اما توانایی ایستادن انسان به میلیون‌ها سال قبل برمی‌گردد. قوز کردن به دوران دفتر داری با میزهای ایستاده گرایش دارد . با توجه به تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه مینه سوتا و کلینیک مایو ایستگاه‌های کاری ایستاده- نشسته به کارگران آن مکان کمک می‌کنند تا ۲۵ درصد از زمان نشستن خود را با ایستادن جایگزین کنند که این به خودی خود می‌تواند احساس خوب داشتن آنها را افزایش دهد و از طرفی نیز می‌تواند احساس خستگی آن‌ها را کاهش داده و اشتهایشان را کمتر کند. 

میزهای مدرنی برای کار ایستاده طراحی شده است که می‌تواند بر اساس قد شما تنظیم شود.

دن مک‌کورمک کسی که از میز جارویس در دفتر خانه‌اش در تگزاس استفاده می‌کند می‌گوید:

من وقتی حین کارکردن می‌ایستم یقینا احساس سالم‌تر بودن می‌کنم علاوه بر آن باعث می‌شود تا تمرکز بیشتری بر روی وضعیتم داشته باشم و بیشتر می‌توانم معده و شانه‌هایم را کنترل کنم.

نحوه صحیح کار کردن

زمان را از دست ندهید

زمانی که می‌توانید راه برویم چرا بایستیم؟ بر طبق مطالعات انجام شده توسط موسسه‌ی ملی بهداشت بسیاری از ادارات به شکل عاقلانه‌ای به میزهای تردمیل علاقه پیدا کرده‌اند که می‌تواند به کارکنان کمک کند تا حین کار در هر ساعت بیش از ۱۰۰ کالری انرژی بسوزانند.

امیلی کوای معاون رسیدگی به مشکلات مردمی رئیس جمهور می‌گوید:

مهم‌ترین موضوع این است که رویه‌ها را تغییر دهید و کارکنان‌تان را در طول روز حین کار در موقعیت‌های مختلف قرار دهید.

طریقه نشستن صحیح