استفان ولفرام به تازگی سایت جدیدی را راه اندازی کرده است که می‌تواند محتوای تصاویر دیجیتالی را تشخیص دهد. کافی است تا عکسی را روی سایت آپلود کنید و اطلاعاتی درباره‌ی آن بدست آورید. در برخی موارد اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تر است اما در مواردی فقط به اسم های کلی اشاره می‌شود.

این سایت یکی دیگر از محصولات شرکت نرم افزاری ولفرام می‌باشد که توسط  ریاضیدان و فیزیکدان بریتانیایی استفان ولفرام تاسیس شده است.

سرویس جدید که imageidentify  نام دارد، در تشخیص برخی از اشیا اشتباه می‌کند اما این مسئله ذره‌ای از هوشمندی کل سیستم کم نخواهد کرد. شاید تشخیص دادن یک عکس برای یک انسان کار آسانی باشد اما تا همین چند سال پیش به ذهن کسی خطور نمی‌کرد که قرار است رایانه بتواند فرق یک هلو را از سیب تشخیص دهد!

استفان در پست وبلاگی  خود گفته است که سرویس جدید فعلا در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و در آینده توسعه خواهد یافت. این سرویس جدید که فعلا در حد یک نسخه‌ی نمایشی است، نماد خوبی از پیشرفت بزرگی است که امروزه در زمینه‌ی هوش مصنوعی بوقوع پیوسته است.

البته imageidentify تنها سیستمی نیست که در این زمینه تولید شده است. چند روز قبل نیز مایکروسافت از یک وب‌سایت جدید رونمایی کرد که می‌توانست سن افراد را از روی تصویر حدس بزند. 

سیستم تشخصی تصویر ولفرام آلفا

اساس کار این سیستم روی " شبکه های عصبی کانولوشن" بنا شده است. شبکه های عصبی کانولوشن، شبکه وسیعی از پردازنده های کامپیوتری است که سعی دارند نورون های مغزی انسان را تقلید کنند.

ایده‌ی شبکه های عصبی از ۶ دهه‌ی پیش مطرح بوده ولی متاسفانه به دلیل حجم بالای موضوعات مطرح در زمینه‌ی کامپیوتر، به حاشیه رانده شد. عده‌ی بسیاری  معتقدند هوش مصنوعی هیچ وقت اجرا نخواهد شد ولی سیستم تشخیص عکسی که فیسبوک استفاده می‌کند و یا قابلیت تشخیص صدای گوگل، نمونه های بسیار روشنی برای هوش مصنوعی امروزی است. این سرویس نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند به راحتی در خدمت برنامه نویسان قرار بگیرد.

David Luan، بنیانگذار موسسه‌ی شبکه های عصبی Dextro، می‌گوید:

امروزه بیشتر شرکت های فناوری به صورت جدی روی موضوع شبکه های عصبی و هوش مصنوعی کار می‌کنند. 

imageidentify  با استفاده از زبان برنامه نویسی ولفرام پیاده سازی شده است.  ولفرام یک زبان برنامه نویسی چند الگویی است که بر پایه‌ی محاسبات ریاضی بنا شده است و به طور عمده روی محاسبات نمادین و برنامه نویسی تابعی تاکید می‌کند.  این زبان برنامه نویسی ۲۵ سال پیش توسط استفان ولفرام تولید شده است ولی تا سال ۲۰۱۳ رسما نامگذاری نشده بود. جالب است بدانید که برای تولید توابع اجرایی ماشین تورینگ نیز از زبان ولفرام استفاده شده است.

شرکت های بسیاری وجود دارند که در زمینه‌ی هوش مصنوعی و توسعه‌ی بخش های مختلف  آن فعالیت می‌کنند. برای مثال شرکت Metamind  روی شبیه سازی احساس و عاطفه انسانی تحقیق می‌کند.  Dextro  نیز ابزار های مبتنی بر شبکه های عصبی طراحی کرده است که می‌توانند تصاویر داخل فیلم ها را شناسایی کنند. از آنجایی که بسیاری از الگوریتم های "یادگیری عمیق" به صورت متن باز وجود دارند، برنامه نویسان آزادند تا روی شبکه های عصبی مانور بیشتری بدهند.

گرچه همین کارهای کوچک گام‌های بزرگی برای آینده محسوب می‌شود اما Yann LeCun -مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی فیس بوک- معتقد است که هر کودک باهوشی هم می‌تواند در زیرزمین خانه و با یک کامپیوتر دارای کارت گرافیک این کارها را انجام دهد.  

مواردی بوده که شبکه های عصبی و ابزار های مبتنی بر آن بهتر از انسان ها عمل کرده است. بخصوص وقتی سخن از تشخیص گفتار، چهره و حالت های انسانی در میان باشد. البته این تکنولوژی جای کار زیادی دارد و روز به روز نیز در حال تغییر است.

اینکه ما چنین سیستمی به راه انداخته ایم، چندان موفقیت آمیز نیست. موفقیت در این است که بتوانیم سیستم های بزرگ این چنینی بسازیم.

گذشته از چیزهایی که در فیلم های تخیلی می‌بینیم، هوش مصنوعی می‌تواند نقش موثری در زندگی بشر و حتی موفقیت کسب‌وکارها داشته باشد. هوش مصنوعی تنها به ربات های کارگر محدود نمی‌شود بلکه در مسایل بسیاری همچون پردازش زبان طبیعی، سیستم های خبره، بینایی ماشین و سیستم های عصبی نیز کاربرد دارد.

یادداشت مترجم:‌امیدوارم از پروژه‌ی imageidentify  لذت ببرید. شاید در ابتدا نتایج خنده داری از این سرویس ببینید ولی فکر نمی‌کنم زمان زیادی تا کامل شدن آن مانده باشد. می‌توانید به عنوان یک سرگرمی علمی نیز به نگاه کنید اما هیجان انگیز ترین بخش ان را فراموش نکنید. اینکه آینده‌ی زندگی بشر در دستان هوش مصنوعی خواهد بود.